torsdag 13 december 2012

HURTBULLORNA
gick på stavgång. Vi var tveksamma, Caro och jag. Snöstormen var ju lite paha på dagen. Ändå hade vi beslutat att då det inte blev på tisdagen skulle det bli torsdag. Och så blev det. Träff på samma ställe och nu börja vi från början. D.v.s promenad runt Himmelsberget. Såååå skönt! Hemma igen halv åtta. Bortschsoppan och Kyrkpressen vänta   : )


JULKORTSRUMBAN
skulle vara i går, men av förekommen anledning blev den i dag. Det är fult att säga att man har rutin. Varje kort  borde man ju skriva med kärlek. Men går det så här till sista dagen och man för ner det röda kuvertet till postlådan 15.50 får man ta till rutinen. Dessutom brukar jag göra lustiga Pörtö-julkort som fortfarande var ogjorda. I går kväll försökte jag åstadkomma nånting, men jag var inte nöjd. Men idag - heh heh - dom blev ganska roliga   : )


DET BLEV INTE
speciellt sent igår. Vi var hemma 21.30. Tättäs syster Carola med man och bror med fru satt redan på Salve och väntade på oss.  Vi tog spetsad glögg med T medan vi fundera på maten. Det är ett ställe med fulkomligt traditionell mat. Allt från lökbiff till stekt strömming. Ändå får dom årligen fem stjärnor.

 Min monsieur, Hannele och Christer.

Och Carola och Kajo.

Förr i världen kunde vi sticka oss till Restaurang Bellevue med Gilla när vi bodde på Skatudden. Där åt vi alltid Oskars biff. Nu vill jag smaka på en oskar - jätte länge sen. Visserligen en smörgås, men stor ändå.

God biff, sparris, räkor och ljusröd sås.

Som efterrätt natutvis glass.

Carola skålar med sin efterrätt - Irish Coffee.

En flersidig historik över Salve fanns på en massa språk.

Här utanför Salve på väg hem. Om ni tittar noga ser ni glada nunor.

Fina granar utanför Stockmann.


LUCIASMYCKET
presenterades en dag i Husis. Var där alls något mått på det? Det såg himla litet ut och jag minns att det var blankt silver med en ametist infattad i guld överst. Men det är ju hurja stort! Och smyckets färg på Husis första sida lura mig helt. Det såg ut som om det sku ha varit av titan och mässing. Jag fatta ingenting. Det där är ju snyggt, tänkte jag. Därför måste jag se kröningen i Storkyrkan. Det var inte titan och mässing. Det var blankt silver. Man behöver bara använda ett vitt papper när man tar en bild eller så photoshoppar man. 

Att visa att smycket ser ut så där är att lura! 


I  MORGON
trad städdag och Aron över natten och här dagens lucka.



6 kommentarer:

  1. Vad i himlens namn är det där smycket!!??
    vah jag fatta ingenting.
    Iaf på bilden ser det ut som en uppbrunnen rund träbit!! :/

    SvaraRadera
  2. Nå, jag tyckte att det var snyggt att det var dinglande titanbitar. Men då är det egentligen blankt silver som int alls dinglar. Kiva fotograf : /

    SvaraRadera
  3. Alltså jag undrade nog också vad det är för något konstigt!! Jag fattar nog int hur det kan vara blankt silver?! Där hänger ju någo fjädrar! :D
    Vem är det som har gjort det?

    SvaraRadera
  4. Nå sidu det minns jag ju inte. Härefter måst jag spara den Husis där Lucia-smycket har presenterats. Men tro mig - det är blankt silver. Lågan på ett ljus är ju blå nertill och sedan gul. Är det månne den som speglar sig :/

    SvaraRadera
  5. Oi teillä näyttää olevan kiva ilta! :)

    SvaraRadera
  6. Kyllä! Ja parasta oli se että oltiin ajoissa kotona : D

    SvaraRadera