onsdag 3 oktober 2012

VAPPU ROSSI
är en jätte duktig grafiker. Hon är min dörrgranne i källargången. Jag fick inbjudan till henns vernissage i Konsthallen, men då var vi på lande.

I går påminde hon mig om att sista dagen är i dag. Hon sa att hon har haft massor besökare i och med att övre våningens konstnär är världsberömd. Hon var liksom "lämppäre" i det lilla utrymmet.


TOMÁS SARACENO
var det natutvis. Han med spindelvävet.  Nå, nog har väl alla sett bilderna.


Där fanns häften med siffror sida upp och sida ner. Vad månne det betydde? 

Men där fanns också vitriner med riktigt spindelväv.

Är den här månne menad som mat åt en spindel?


VAPPU ROSSI
hade också helt humor grejer.

 En videoinstallation. Farväl, beskuggade.

Och en kolteckning på väggen förlängd med en spegel. Hawk Moth.



CAFÉ AALTO
följande. Träff med Ann och Ritu. Det var jätte trevligt. Vi hade inte setts på ett och ett halvt år. En massa nytt om sjukdomar och annat groll. Men också roliga saker. Flickorna åt riktig mat. Jag bara té och croissant. Hans "Tättä" Välimäki hade lovat tillreda maten. Jag meddela när jag var på väg och han skrev "Dinner is served at eight". Tättä hade på riktigt kockat. Och vitsi det var gott! Kantarellsås med bacon. Potis och laxstrimlor.

Ett utmärkt rosévin till.


OPERATION MANNERHEIM
har vi följt med. Det måst man väl göra till det bittra slutet. Själva filmen visas på lördagen. 




2 kommentarer:

  1. Åååh vilken duktig kock! Ser gott ut!! Får man önska sig det till en av kvällarna då vi är med er med aron?

    SvaraRadera
  2. Jo, det skall säkert gå bra. Bara att Aron blir ju helt råddig när mofa kockar och inte momi : )

    SvaraRadera