måndag 13 december 2010

STACKARS LUCIA!
Lucia-tåget stod absolut inte på programmet i år. Jag hade saker att uträtta i stan, men inte Lucia. Jag hade ingen aning om vad klockan var, när jag kom ut från Stockmann för att gå över gatan till Clas Olsson. Och då kom Lucia-tåget. Tråkigt smygande. Visst har jag läst att det var något trubbel med "snäckvagnen", men det här!!!  Där satt hon ensam i en konstig vagn utan någonsomhelst belysning. Kusken äckligt sur och klädd i nånting gammalt svart. På väg till avrättning... Sku det nu ha varit så svårt att åstadkomma ett upplyst, vitt och glittrande lastbilsflak!

STACKARS MIG!
I typ tjugo år har jag haft en trevlig svensk almanack i storlek att bära i väskan. Nu ville jag önska mig till julklapp en större. Liksom A5 med plats för mera skriverier och teckningar. Såna finns bara på finska! Ajasto har en perfekt, MEN ENBART PÅ FINSKA. En annan tillverkare hade en "tvåspråkig". Dagarna, veckorna alla rubriker stort på finska och mini på svenska (kränkande), dessutom enbart finska namnsdagar. Samma sak hos Akademen och Finska Bokhandeln. Sätt nu en kommentar om nån har sett en svensk almanack, A5 och hel sida per dag att rita och berätta på. Det här har ingenting mera med pakkoruotsi att göra - det här är massor allvarligare  : ( 
Jag Googla Ajasto Almanackor och kom till nånting som heter Almanacksförlaget. Men kanske det är Sverige -svenskt. Måst ännu kolla...

STJÄRNOR OCH LAMPOR
vid förtsa advent har jag aldrig hunnit med. Eller det är för tidigt tycker jag. Lucia-dagen brukar kännas lämplig. I går passa jag då på att kurkka in i julprydnasskåpet. 
Av den här adventsstjärnetypen finns det nytillverkning, men vår är väl 50 år gammal (vilket nog syns i verkligheten).

2 kommentarer:

  1. Jag har en sån A5 almanack, som har ringar och då lösblad med hål. Liksom en liten ringpärm. På svenska. Läderpärmen var inte så dyr vill jag minnas och funkar ju sen for ever. Man köper sen bara nya lösblad varje år. Tillsvidare har jag nog alltid fått svenska blad. MEN har faktiskt inte kollat i år. Man kan köpa bara kalenderblad men också en tilläggssats med typ rutigt anteckningapapper och dyl. Jag är nog nöjd med min. Gillie

    SvaraRadera
  2. Nåmen då måst jag kolla på nytt. Men både i Akademen och Finska bokh. hade jag konkreta försäljerskor som sökte och på riktigt var generade när det int fanns...

    SvaraRadera