fredag 3 december 2010

HARRI SYRJÄNEN-KLENODER
Till min födis 1995 fick jag en ring av Tättä. Han jobbade på den tiden i samma hus där Syrjänen har sin verkstad/butik. Själva gubben är en gjutning som Harri har gjort olika smycken av i olika metall. Min ring är vitguld och diamanten han sitter på var Tättäs ide´. Det är mitt allra mest älskade smycke!
Min första praktikperiod var under försommaren. Jag la genast märke till ett helt otroligt bälte - gömde det lite så ingen nödvändigvis sku se det. Och innan praktikperioden var slut , hade jag köpt det. På sätt och vis recycling. Porslinspantern är från nån kippa. Tättä sa: Sidu, sidu, lite panter ska det ändå vara.
(Ni vet grejen att äldre kvinnor vill klä sig i pantermönster för att visa att dom ännu har ett litet vilddjur i sig).
Under samma period var Caro och hälsa på. Hon såg en röd väska på hyllan och tyckte att det sku vara en bra födisgåva. Men när födisen blev aktuell var väskan såld. Till all lycka hade Harri kvar av det röda lädret. så han tillverka en ny väska åt Caro.

Under min andra arbetsperiod hos Harri tyckte jag att jag behövde ett guldhänge. Jag hade kollat in en liten groda i olika utförande: silver med zirkon, guld med diamant, pins, örhängen, men jag ville ha ett hänge. Jag designa själv versionen med tungan som funkar som en ögla för keden.
Fortfarande sticker jag mig in till Harri Syrjänens verkstad. Tidigare kanske mera ofta för att få goda råd eller låna verktyg. En dag konstera jag att skolväskan jag använde i Ekenäs börja se lite sorglig ut. Jag beställde en likadan modell som Caro har. Men brun. Varje gång Harri ser den blir han lika begeistrad över hur fint lädret är.

Och till sist: min kära svarta hjärtformade axelremsväska med delikata röda detaljer. Under båda perioderna i Syrjänens butik ville jag att nån sku köpa väskan. Jag satt fram den i skyltfönstret eller placera den synligt på hyllan. Jag till och med försökte sälja den konkret till trevliga kunder att se hur söt väska. Men nej. Ingen förstod sig på den. Till slut en natt senaste vinter vakna jag av att varför i himlens namn köper jag inte väskan själv! Följande dag ringde jag och kolla om den ännu fanns kvar och joooo, den blev min! 



www.harrisyrjanen.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar