fredag 10 december 2010

MUSIKEN - HUR GICK DET SEN?
Jag har ju i annat sammanhang konstaterat att jag inte kan ha på Radio VEGA. Tättä hämta åt mig en 3 cd:s box med operamusik och det var helt humor, men när jag gick omkring och vissla Händels "Lascia Chio Pianga" kände jag mig dum. Det var då jag hitta skoasken med c-kasetter, bl.a. Tom Waits, Roger Waters och Van Morriseon. Men det var ju 80-tal! Nånting nytt måst det ju finnas - förutom Vega-listan. HUJ!

Och det finns  nytt. Calle-musik! Det var på sommarn 2009. Vi satt på terassen på lande en kväll/natt och Calle sa: Nu får du höra sån musik jag nuförtiden lyssnar på. Det var BON IVER "To Emma. Forever ago". Natutvis. Det där lät ju bra! Jag låna skivan och fick den sen som julklapp. Fortfarande lyssnar jag på den nästan varje gång jag är i verkstan.http://www.youtube.com/watch?v=T0yaQ20dpWI

Min följande indie-bekangskap var GRIZZLY BEAR. Frida Westerback recenserar musik i Papper. Eftersom hon är klok och gav fulla poäng till "Veckatimest" kolla jag den på Youtube, köpte och inspireras fortfarande. Till födisen fick jag av Calle deras "Yellow House" med bl.a. ett fint stycke som heter "Plans".http://www.youtube.com/watch?v=l8EGuShEsoE 

En dag hade jag fått e-post av Calle: "Bra skivtips. THE NATIONAL, High Violet."  Och så var där en link till Youtube. Den "kolahta" mesamma! Jag köpte skivan, gick till verkstan och spela den fem gånger i streck. Huh huh! Och lyckliga jag skall på deras konsert med Calle på Kulturhuset i mars. http://www.youtube.com/results?search_query=the+national+blood+buzz+ohio&aq=1 

Jag hitta ju sen Radio Helsinki och fick därifrån tips om bl.a. LAPKO och INTERPOL.

Hoppas Calle kommer med nånting helt nytt som julklapp  : ) 



Och CD:na köper jag från STUPIDO SHOP www.stupido.fi

2 kommentarer: