tisdag 28 december 2010

ADJÖ KÄRA TANDLÄKARE
Ända sen jag gick i gymnasiet har jag varit patient hos Rita Aikala. Hon var då nybliven odont.nånting. Vid årsskiftet går hon i pension. Jag kände mig helt orpo, men hon nämnde Tandläkarstationen Diana, så den skall jag kolla när det igen blir behov.
Jag träder knappast flera gånger ut ur den enorma dörren på Mikaelsgatan...

ALFRED K
Jag hade hört rykten om att guldsmedsverkstaden/smyckegalleriet Alfred K skulle byta ägare. Silversmedsmästare Henrik Kihlman grundade företaget och jag tycker det inte alls är länge sen. Men att det var en god vän och klasskamrat från Ekenäs-tiden, Steffi Busk Nielsen, som köpte det enormt fina stället, hörde jag helt nyss. Efter tandläkarn passa jag på att kolla. Steffi såg glad ut, kanske t.o.m. myste (mös?) och tror på framtiden. 
Jag förstod att butiken i viss mån kommer att profileras lite annorlunda, men säkert bibehålla elegansen.
Och fin adress mitt emot Johannes kyrkan.

NY ALMANACK
På väg hem gick jag genom Forum. Ur ögonvrån såg jag nånting som vifta - det var Anni i Mumin Shopen. Jag stack mig dit och vi tala en stund och då Anni betjäna kunder kolla jag lite vad där fanns och min blick föll på en Mumin-almanack. A5 och innehållet det som jag tror Gilla skrev om.
Och den har Mumin-pärm. På baksidan skall jag limma bilder av gamla filmstjärnor.

JULTÄVLINGEN
Här följande version av bild nr 2.
Nu är det då inte svårt längre. Ändå hoppas jag ni orkar skicka ert svar, så att jag har ens några att lotta ut ringen mellan. Det skall bli spännande!

ATT KOMMENTERA
Jag skall för säkerhets skull igen en gång förklara hur en kommentar görs:
Klicka på kommentarer, välj anonym, skriv din kommentar och underteckna den, skicka kommentaren, skriv av modellordet, skicka kommentaren på nytt. 

LÄTT SOM EN PLÄTT!



4 kommentarer:

  1. Aspelut. Hyacint. Som jag på Leila-språk tidigare kalla Hycarint... )) Fast julgubbsöron nog också hade suttit bra!

    På tal om att kommentera, av nån anledning får jag trycka på "skicka kommentar" c. 3 ggr förrän visas modellord... konstigt, men det kanske är mina någe nställningar och program som ger strul..
    Gillie

    SvaraRadera
  2. Oj vad ni är bra! Caro var hos oss i dag och såg hyacinten och utropa att där är tvåan, men jag vet int om det räknas...

    SvaraRadera
  3. Visst räknas det att identifiera naturellt!! Absolut. Caro är med i tävlingen!!

    Nilli

    SvaraRadera