torsdag 9 december 2010

MORGONKAFFE FÖRST KL 12.30

Som en ordentlig mormor var jag på Arons julfest idag. Vi gav oss iväg tidigt till Folkhälsans hus i Brunakärr, där Arons "Muskari" finns. I Aulan fanns tomtarnas uppträdande nämnt på Dagens Program. 
Här är då alla från både Baby-  och Knatterytmiken. Den sista sången var "Midnatt råder" med alla åtta verser. Jag har med avsikt valt en suddig bild så att jag inte behöver retuschera allas ansikten. Efter det var det knytkalas, men hjäääälp! inget kaffe, bara glögg och pepparkakor och choko och tårtor och sånt.

LUCIASMYCKET 2010
Annika Åkerfelt har planerat/tillverkat årets Luciasmycke. Några år kände jag till dem som gjorde smycket, men det här är nog för mig en främmande förmåga  www.annikaakerfelt.com
Det är då alltså lingonblad i matt silver och korall som lingon. Det är inte ett traditionellt halsband, utan en slinga som klättrar runt halsen. Hon kallar sig visst smyckekonstnär.

Luciasmycket har natutvis utvecklats och alltid återspegla det mode som är aktuell ett visst år (årtionde). Det är alltså ingen överraskning att smyckena under hela femtiotalet var små, tantiga guldsaker med "ädelstenar". Hela det årtionde var det juvelerare A.Tillander som gjorde dem. 
Listan på Luciasmyckets formgivare är ganska imponerande. Vad sägs om Bertel Gardberg, Björn Weckström, Tapio Wirkkala, Saara Hopea, Nanny Still m.fl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar