lördag 20 september 2014

En trevlig kulturdag

Vi börja med att ta ettan till Salutorget. Där betala vi en slant och gick in i Hotel Manta of Helsinki. Ett antal andra männsikor. En del finlands svenska. Tatzu  Nishi söker runt om i världen en staty runt vilken han för ett par månader bygger ett hotellrum.

 Här Havis Amanda i sängen med Monsieur i bakgrunden.

 Dörren där bakom går in till en dusch och en toilett.

Monsieur fota mig utanför med Pariserhjulet i bakgrunden.


Sedan genom Esplanadparken och upp till Designmuseet. Där fanns en Ilmari Tapiovaara utställnng som slutar på söndagen. I år skulle han ha fyllt 100 år, men dog 1999. Han är ju nog i princip ganska duktig. Har gjort fina möbler och inredningar. Bl.a restauanginredningen till Hotel Intercontinentals nattklubbar.

 Monsieur tittar in genom ett "fönster".

 Fina Tapiovaara -möbler.

 Ett snyggt skåp.

 Den här stolen sku jag villa ha.

Tapiovaaras antagligen mest berömda stol.


Sedan en promenad hem via Stockmann. Hemma en pikakone som nu kanske inte hjälpte så mycket...
God sallad och sedan Fisher King på Teema

I morgon kusinullas 90 års kalas.



3 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ååålrajt. Genom att smyckeri-blog-googla fick jag fram att det gäller maskintvätt. Men ... ööh... emmää ynmärrä... att köra en snabbtvätt i maskin hjälpte inte??? Öööh.. mot vad skulle det hjälpa? Har jag nu läst slarvigt och missat någo? Jag trodde först att du har en liten maskin, som du kör på nåt sätt och så kanske den hjälper mot huvudvärk och ont i armbågen t.ex. Typ.

      Radera
  2. Jag har en tvättmaskin som har en 30 min pikakone. Ändå hade det blivit makeup i halshålet som inte låssa. Man borde nog använda två timmar...

    SvaraRadera