måndag 25 juni 2012


VI FOR UT PÅ TORSDAGEN
med treans båt. Massor människor. Jag reservera plats bredvid mig åt Anni och hennes supersöta Kian. Han var jätte glad och drog mig i håret.

Vi förberedde sedan allt för Caro, Sande och Aron. Monsieur griller blev hemma och grilla laxen, medan jag gick och möta dem kl 20. Kvällen var vacker och ganska varm.

Min intelligenta dotter äter sallad.
Det blev inte speciellt sent. Vi skulle till butiksbåten kl 11 följande "morgon" så det kändes lite jobbigt.


MIDSOMMARAFTONEN
var väl vacker i hela Finland. Äntligen blev det tid för Railis champagne med jordgubbar. 

Vi satt förstås i solen på stranden.


DAGENS MIDDAG
bjöd Salminens på. 

Så här såg bordet ut när jag kom från bastun. T och jag var fulla av förväntan. Jag smög utanför köket.
 Där höll man ännu på med portionerna. Såsens tur. Och snart var allt färdigt.


Renstek med röstipotatis, rödvinssås, sparris och sallad. Till det två olika utsökta rödvin. Båda var italienska. Eftersom Santeri dekanterat vinen fota jag tyvärr aldrig etiketterna. 

Medan jag diska rodde Caro, Sande och Aron ut på spegellugnt vatten i solnedgången. Efter det äppelbakelse och en skvätt Calvados och småningom godnatt.


ATT DET SKULLE BLI REGN
på lördagen borde vi ha föstått. Ändå tog ingen med sig en regnrock till Fisklunchen på skolan. 

Här mina hurtiga barn på väg

...och här vårt bord. Det är alltså servering inne i skolsalen. Ett enormt bord med rökt lax, kallrökt lax, gravad lax, kryddströming, olika sillar, gubbröror, potis, ost, bröd, knackkorv, sallader mm.

Och snart kom regnet. Inte så farligt först, men småningom öste det.

Ändå bra stämning.


Här rolig Meme i skolans köksfönster.

Vi satt inomhus en stund innan vi gav oss iväg hem i det hemska vädret.

Malin Fagerström ställde ut både målningar och foton på canvas.

Ingen kan förstå hur våta vi var när vi kom hem. Ändå grilla vi ännu korv, läste tidningar och Sande titta på fotis. 


EN KATASTROF
Avfärden kl 15.10 på söndagen blev en katastrof. Här väntar Aron på att vi skall komma iväg.

Mofa och momi följde. Båten kom och meddela att den är full med Pörtöbor - 50 passagerare. Mera kan den inte ta. Bodöborna rymdes inte med. Man lovade komma efter "oss" genast Pörtöborna stigit i land i Kalkbruke, men så blev det ju inte. Vi väntade två timmar till den ordinarie turen kl 17.10. Alla frös. Det var jättejobbigt! 
Besättningen på Pörtö Line hade ju sett dom enorma mängderna med folk som kom ut till midsommaren. Nu körde dom vanlig söndagstidtabell. Dom borde ha fått lov till en extra tur på dagen. 
Om inte det lyckats kunde dom ha reserverat typ 10 platser för Bodöbor. Så många är vi inte alltid, men nu var det midsommar. Hoppas ingen blev sjuk.


VI KOM HEM IDAG
i ösregn. Iskallt. Få se hur sommaren fortsätter.


GILLA
ville se min rådda.

Lite vissnad ren...

I morgon frissa  : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar