måndag 11 juni 2012

ATT KOMMA TILL LANDE
fredag morgon är skönt (trots att det är väckning kl 06). Man packar upp i lugn och ro och gör frukosten i lugn och ro. Det kan gå till 12.00 innan kaffet är klart. Det var en speciellt vacker dag. Sol och ingen värre sydväst. Jag kolla mina roddisar och konstatera

  att den vita redan vissnat,

men den rödas knoppar var enorma. Den har tre dagar på sig att slå ut  : )

Dessutom hade en såhär skojig tulpan ploppat upp.

POTISLANDET
stod på programmet, 

men ändå hängde jag först upp dom nya gardinerna. Snyggt!

Och för att inte glömma fota jag våra Merivaara-stolar.

KVÄLLEN BLEV FIN.
Vi åt på terassen. Grillat kycklingbröst med Halloumi-ost, champinjoner och majs. Allt grillat. Och kom jag ihåg att fota? Nej. 

SOLEN BÖRJA GÅ NER.
Monsieur ropa: kom fort. Fint ljusfenomen på vår afrikatavla.

Bra att få nån bild från den kvällen.


LÖRDAG MORGON
var jag uppe kl 07. Skulle till skolan/Kafimysson och sälja smycken. Först sysslor hemma och sen skall jag ro över till andra stranden och sen skall jag gå - och blev halvt uppäten av myggor.  Alltid hemtrevligt att komma tidigt till Mysson. Kaffe och ostsemla och mera kaffe. Där hade funnits roliga saker att fota. Ändå blev det bara mitt tråkiga bord.

Undrar vad det är för rött/brunt som speglar sig i silvret? Men jag går dit en annan lördag igen. Då skall jag fota Babas fina smörgåsar  : )

VÄL HEMKOMMEN
tog jag igen mig en halv timme. Sedan var det terassöppning  kl 15 hos Stina och Sture som bor på andra sidan skogen. Också våra kära grannar Nista och Immu var med. Nista tog bilden.

Vilket nöje att kunna dricka skumppa med jordgubbar utan anfall!  

Det blev en hurja trevlig kväll. Först satt vi ute, men mat, dryck och kaffe serverades inomhus. Ljuvliga pajer med spenat, kallrökt lax och en med skinka. Sallad och såser. Till kaffet intressanta "bollar" fyllda med glass. Svårt att komma iväg därifrån, men kl 23 bröt vi upp.


SÖNDAGEN VAR RUSKIG
Det var en iskall sydväst. Jag börja med att sätta potis.

 Potatislandet före.

 Potatislandet efter.

Och ännu hitta jag så här mycke potisar  -  lämpligt till en snaps!

Resultat av sydvästen: röd näsa och råddigt hår.

FRÅN KAFIMYSSON
köpte jag också blommor. Dom skulle planteras fast det var kallt. Men det blev fint.

Här den klassiska hyllan med olika blomkrukor.

En bomma plantera jag direkt i jorden.

Margerita utanför gäststugan/verkstadsbodan.

Pelargon som står på trad plats framför stugan. Blir bättre längs med sommaren. 

Den kalla sydvästen höll  i sig så vi måste småtråkigt äta inomhus. Pasta.

DET BLEV MÅNDAG
och då städar, diskar, packar, dammsuger man. Båten far 14.10  Den var full med kusiner. Ändå valde jag att sitta ute . Ensam med min filt. Trots att det var lite kyligt somna jag  : )

Och så här såg röda roddan ut när jag for. Jag jobbar antagligen inkommande veckoslut, så T får igen ta en bild av den. Jag kommer knappast att se den i full blomning   : (


AVSLUTNINGSVIS 1.
Kan tänka mig att Carl Haglund blir en ok ordförande för SFP. Men försvarsminister? Undrar nu just...

AVSLUTNINGSVIS 2.
Jag blev avbruten i mitt bloggande för jag måste sen PINK FLOYD Behind the Wall. En dokumentär på Teema.


3 kommentarer:

  1. sålde du några smycken??

    SvaraRadera
  2. Ja, det borde jag väl ha berättat: ett "klassiskt" Pörtö-smycke, en ring, ett halsband som inte hade Pörtö-anknytning och så fick jag en beställning : )

    SvaraRadera