måndag 10 oktober 2011

REGN HELA MÅNDAGEN
hade man lovat så det var en av orskarena att vi kom på söndagen. Och vädret blev ju ännu värre! Av nån orsak känns det jobbigt att städa och stänga stugan i storm och regn och sen att gå till båten...

ARON
kom på morgonen och var nog lite spak med rinnande näsa. Han var förstås snäll och vi rita och åt och såg på Biet Maja. Kl 12 blev det då tid för tupplur och när vi då senaste vecka sov två timmar blev det nu tre.
Inte mofa och jag, men Aron. Han var nog int riktigt i kondis.

När han sen vakna och fick syn på mig blev han int speciellt glad, 

så han börja genast sopa golvet.

Mamma kom efter honom bortåt fem. Nu orka int Aron vara artig mera. Han satt snabbt på sina stövlar, gav leksaken han hade i handen åt mofa och vinka adjö.

KRYDDFISK PÅ MENUN
För många år sen var strömmingsmarknaden nånting man vänta på. Det var speciellt och det var höst och Kalle och Valter Englund sålde sin fisk. Dessutom kunde vi köpa äppel och svartbröd och havtornssaft och potis och vitlöksgurka. Men plötsligt växte marknaden och blev konstig och man sku köpa konjakslax och sherryströmming. Det är väl något år se jag har varit på marknaden. Tättä brukar nog gå och köper då en liten burk kryddfisk av Tillman.

Och man fick snaps.

I allmänhet har det brukat bli ett par fiskar på bottnet som man sen har kastat bort till julen, men i dag fick vi slut på hela burken. Svartbrödet var Fazers Must leib importerat från Estland.

MÅNDAGSBLOGGEN
ser ut att bli tidig. Jag ser ju inte på Suomen Huippumallit mera.

I MORGON
skall jag hälsa på min gudmor i Kronohagen. Efter det en sväng till diverse butiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar