torsdag 27 oktober 2011

JAG SKU VARA PÅ DALS KL 08.
När jag 07.30 stod på vår busshållplats vände jag mig om och titta upp på vårt hus. Det lyste hos alla andra utom hos oss. Visserligen kan vi ha tidig väckning endel dagar av förekommen anledning. Det är inte alltid så här. Jag tyckte bara att det såg lite genant ut.

GUDMODERN VAR INTE RÅDDIG.
Hon var blek och tystlåten men helt klar i knoppen. Och i invataxin när jag sa att man åker längs Runebergsgatan till Maria-sjukhus korrigera hon mig: "Mechelingatan". Så det så! Hon har varit i skallröntgen tidigare, men var ändå glad att jag var med. Tillbaks på Dals sade nån lite viktigare sköterska till mig att Granqvist inte mera är så sjuk att hon behöver vård på sjukhus. Vad det nu sen betyder vet jag inte. Hoppas bara hon fortfarande hålls vettig så man inte behöver fatta beslut utan att diskutera med henne.
Igen när jag promenera från Dals till bussen konstatera jag hur ljuvlig hösten är. Det må vara lite fuktigt, men ändå verkar luften ha massor mera syre. Så kändes det också i går på begravningsplatsen.
Höststorm är en anna sak, men så som det har varit dom senaste dagarna är det helt ljuvligt. 

KL 10.00 VAR JAG HEMMA
Tättä hade fastnat framför tv:n så här fanns int ännu något kaffe. Det var bara för mig att sätta i gång. Och efter det ringde jag sen då och talade med socialsköterskan. Hon ville veta hurudan gudmor var innan hon kom till Dals. Hon fattade inte hur en 91-åring har kunnat klara sig så bra och tänkte skratta ihjäl sig när jag sa att min gumor är sinkku. 

MEN SEN BLEV JAG TRÖTT.
Redan på natten hade jag ont i halsen. Det hade fortsatt hela förmiddan och verka nu bli hosta. Jag la mig på en soffa och sov 2,5 timme.

INGA BILDER PÅ BLOGGEN
trodde jag. Borde jag fota en Weetabix jag åt  : )  Nää. Jag gick ju till verkstan efter Ingeborgs stenar. Tog för säkerhets skull också ett par kedar och se så intressant!

DET ANTIKA KRYDDSKÅPET
från köket på Skatudden (mitt barndomshem) 

 är nu förvaringsplats för halvfabrikat. 

Kedar.
 Länkar.
 Örhängen.
 Lås.
Pörtö-gjutningar, m.m.

OCH APROPÅ PÖRTÖ
så kan det hända att vi far i morgon. Få se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar