tisdag 4 oktober 2011

EN SOVBOX
i en Puutalo-stuga är en alkov med ett litet fönster och tvåvåningssäng. Som liten flicka delade jag ena boxen med min mamma medan min bror dela andra boxen med vår pappa - flickornas box och pojkarnas box. Efter några år byggdes en boda där min bror sov (senare jag och ännu senare Tättä) och i slutet av 60-talet en bastu med sovrum.
I tjugo år  bodde sen mina föräldrar på Bredvarpet på tumis. Dom hade tagit bort övre sängarna men ändå var boxarna mörka och dystra. Min pappas box kändes t.o.m fuktig.

När Tättä och jag flytta till Bredvarpet för typ 10 år sen bodde vi i sovrummet och Calle och Caro i boxarna som ännu påminde om mina föräldrar. En vacker dag dök dom upp med "gemål" så då var det enklare att sovrummet blev ett gästrum och Tättä och jag fick varsin box.

Det var nu jag skaffa en bok som heter "Käytännön Feng Shui". En bok där det diskuteras mycket väderstreck. Små mörka utrymmen mot norr ansågs lite problematiska, men levande ljus, färgat glas och en spegel skulle ge bättre chi. Och det stämmer! Det blev en del av inredningen i bådas box - ändå är dom sinsemellan helt olika. Tättä ville ha mera liksom Artek.




Till vänster på väggen första skissen tll Aalto-vasen och en Aalto-pall som inte syns.






Min box har mera ett fiskargumma- eller sjömansänka-stuk.

Oj nej! Var i stugan är då boxarna belägna? Jag skall ta en bild nästa gång vi far till lande.


Men också utanför stugan mot norr fanns stillastående energi. Inte minst för att bastun som byggdes till bildar en dålig - och fuktig - vinkel.

 Det avhjälptes med ett litet vindspel som ger ett svagt och mycket nätt pling

...och färgat glas  sätter också utomhus energin i rörelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar