onsdag 26 oktober 2011

MIN GUDMOR
har mig och min bror (på Pörtö) samt en kusin (som har sviter efter en hjärnblödning) och hennes sambo.

Jag hade räknat med en icke-gudmor dag idag, men så gick det inte. Jag kolla på morgonen om dom ren hade röntgat hennes huvud. Dom blev så jätte glada när jag ringde. Dom ville att jag sku komma med som stödperson när hon i morgon kl 8.30 skall röntgas på Maria. Hon är nu helt råddig...

Och när vi promenera på ortodoxa begravningsplatsen med Yvonne, ringde kusinens sambo och sa att han gett mitt telefonnummer till socialslöterskan på Dals "när du nu liksom är i kontakt".

MEN YVONNE VAR SÖT OCH SNÄLL.
Det var ju frågan om en promenad på Gamla begravningsplatsen. Vi börja på den ortodoxa sidan och besökte Magges grav.

Med den lilla nätta älvan.

Mosanders gravsten borde skuras, konstaterade jag.

Och Nykopps  gravsten fyller snart 200 år. Yvonne berätta att Nykopparna egentligen kommer från Nyköping. Därav namnet.

Här ännu en vacker ängel.

Vi fortsatte vandringen fram längs stranden.

men blev småningom frusna. Jag hade inte ens vantar.

Det blev en liten Tölö-promenad.

På Wäinämöinengatan finns det här fina funkishuset.

Och här Soncks kvarter.

Det finns precis framför Yvonnes hus.

Jag blev omskött med kaffe, ost bröd, smör, croissant...  Tack massor!
När vi promenerat ner till 69:an fick jag springa för att inte missa bussen.
Jag åkte förbi vårt hem till Alepa. Köpe korv och ägg. Vi hade kvar morot, lök, selleri från bouillabaissen så det blev en perfekt frittata. 

"Bara jag hinner" blir det receptkategori och  B som Bouillabaisse blir väl första  : )

5 kommentarer:

  1. Hej Babben, du skrev en riktigt intressant blogg igen och så fina bilder. Vilken lycka att bli insläppta på den fina funkisgården! Det var skoj att träffas och nu måste vi göra det snart igen för jag glömde att återbörda "Torun-boken" jag lånat av dig. Jag hade satt fram den på bordet i vardagsrummet, men där blev den. Tur att du däremot inte glömde gröna téet, det är väldigt gott!
    Barcelona nästa..........
    Var hälsad, Yvonne
    P.S. dina nya brillor är snygga!!

    SvaraRadera
  2. Oj va fint med Victor Janssons pojke med sin fisk. En av de få (två?) (tre?), som finns i Helsingfors. I Eira en, men finns inte en i Esplanadparken? Utanför Kapellet? Eller... ?
    Gillie

    SvaraRadera
  3. Ha en riktigt lyckad resa!
    Torun-boken får jag när vi gör den evinnerliga pinglan och tack för brillkommentaren : )

    SvaraRadera
  4. Aj ja, höh, Victor Jansson? Men nu när du säger finns det visst en likadan utanför Kapellet.

    SvaraRadera
  5. "Faffan" Jansson. Far till Tove Victorsdotter. "Far" till min pöjk. Han som står där i matvrå-öppningen med sin såpbubble-skål... ;)
    Gurlan fr Arabien

    SvaraRadera