fredag 21 oktober 2011

DET STORA GUDMOR DRAMAT

Redan på morgonen
var himlen dramatisk
men det var bara början.
Inför festen i morgon skulle det städas idag, göras stort matuppköp och sedan kokas bouillabaisse.
Jag höll på att avsluta dammsugningen när min moster ringde och var orolig för att hon inte får tag på min gudmor,  hon som bor i Kronohagen och kallas Margus. Margus hade också lovat ringa mig i ett ärende men jag hade ingenting hört. Jag kontakta kusinen i Nickby som hade talat med Margus på lördagen, men inte hört nånting efter det. Tättä sa "gå nu i duschen så far vi hem till henne och slipper vi inte in kontaktar vi servicebolaget". Och så gick det till. 

När vi steg in i Margus lokal visste jag precis vad vi sku hitta. Men lägenheten var tom. Servicegossen såg en Esperi-lapp med kort referat om besöket hos kund nr så och så . Lappen var daterad 16.10. Hon hade haft ont i ryggen och "...antaa muistamattoman vaikutelman". Stället Asiakas jää kotiin  var förkruxat. Det har alla ansett att var ansvarslöst av Esperi. Men var hon hemma? Nej. Det konstiga var att hon inte rör sig ute utan käppar men dom stod båda två i tamburen och att Esperi-armbandet var på bordet.

Jag börja ringa runt till alla sjukhus. Ofta kom jag ändå tillbaka till Hartmanska sjukhuset och  människan i växeln höll fast vid att någon med gudmoderns namn inte finns där. Den människan uppmana mig till slut ringa 112. Där sa man att har någon försvunnit skall man anmäla det till polisen. Pasilan asema on auki kello kahdeksaan.
Där var alla väldigt tevliga. Man sa att har någon försvunnit är det fråga om rikosilmoitus. Jag drog hela storyn för kriminalpolisen och hon ansåg att om Esperis armband är avtaget har där varit ambulans. Och så var det. 

Vi gjorde stora matuppköpet i Mustapekka och när vi sjutiden var hemma rigde dom från polisen att hon har hittats på Dals sjukhus. Jag tala med en sjuksköterska som sa att Margus kom dit nu på kvällen, men varit på Hartmanska sen den 17.10, så det så.  Sköterskan tyckte att hon var hemst tystlåten men trevlig  : ) Kanske det är frågan om "muistamaton". Men så bra att hon kom till rätta. Många sämre alternativ fanns ju.

I MORGON
på dagen skall jag berätta om festens menu´.

1 kommentar:

  1. Oj nej! Vilket drama... och att man blir arg på "Hartmanska"... iiih!
    Gillie

    SvaraRadera