tisdag 22 februari 2011

ROSSLANDE ARON OCH VERNISSAGE

Caro hade en fotografering så Aron var hos oss på dagen. Aron hade varit hos doktorn igår p.gr.av "krupp" och Caro varna att han låter som en liten hund eller säl när han hostar. Inget hostande här inte! När han andades hördes ju nog ett himla rosslande, men annars var han på jätte gott humör.


JANNE HIRVONENS OCH KIRSTI TAIVIOLAS 
VERNISSAGE PÅ JOHAN S.
En jättefin utställning.  Egentligen ställer de ut "smycken". Jag har sett Hirvonens motsvarande föremål presenterat som halsband. Utgångsläget kopparplåt, bildens konturer av tjock färg, men vad han sen gjorde förstod jag inte riktigt. Taiviola ställde ut "smycken som inte finns". Hon är glaskonstnär. Högst uppe på en glaskupa hade hon gett form till något som sen med en spot gjorde en skugga på ett ojämnt underlag. Skuggan ser ut som t.ex. ett halsband. 
Galleri Johan S finns på Södra kajen. I galleriet finns också ett mindre rum med en pikiliten övre våning dit en livsfarlig gjutjärnstrappa leder. Också här var vernissage: KALEVI LISKI med oljemålningar.

ATT KISSA PÅ STAN
Jag kan tänka mig att alla säger Stockmann. Men tänk om man är i andra ändan av Alexandersgatan. Om man skall nån annanstans, som jag i dag som sku till Johan S . Då finns VIRKA. Ett ställe på Sofiegatan 1 (Norra Espen 11-13) som väl nångång har varit (eller kanske ännu också är) ett ämbetsverk. Numera ämnat för utställningar, eller man kan surfa på nätet, läsa tidningar, få upplysningar om Helsingfors o.s.v. Och så finns där en oerhört elegant vessa med många fina lavoarer och bås o hela köret i nedre våningen!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar