måndag 21 februari 2011

IDAG I VERKSTADEN
var jag först kl 13. Jag kolla min orderbok, fundera på Sargenta-beställningar och satte sen igång med ett pörtösmycke. Alltså en sten med miniplakett. Det var lite tal om en stel ked och det var roligt att nu på kvällen per mejl kunna presentera smycket med en omega-ked.
Den passar bra tycker jag.

MORGONKAFFE MED OLIVER OCH FETA
Jag har läst en enda bok av Theodor Kallifatides. Jag minns inte vad den hette, men det var en berättelse om hans föräldrar som unga, ingen roman. Det är nog ett år sen och när Kallifatides berätta hur hans pappa som pojke på nån liten grekisk restauang på morgonen åt en liten bit feta med några oliver och kaffe och bröd, blev jag så snål att jag en längre tid gjorde lika. Småningom glömde jag bort  Kallifatides-frukosten tills jag i morse såg att vi hade oöppnad grekisk feta och grekiska oliver i kylskåpet och oj vad jag blev snål igen.




JAG BARA FUNDERAR
jag besserwissrar inte. Men idag var det i Husis en bild av  solstrålar som glittra i f.d. hotell Palace fasad med rubrik "Guld i mun". Senaste vecka när jag hade fotat morgonsolen tänkte jag skriva "Morgonstund har guld i mund", men jag tror att det ingenting har att göra med gyllene solstrålar. Jag tror att det har samma betydelse som "Early bird catch a worm". Eller?

1 kommentar:

  1. ...Precis... liksom "Upp upp upp du gamla sjusovare. Inte nu ligga och lata sej! Upp! Morgonstund har guld i mun!
    Gillen Gurli

    SvaraRadera