onsdag 23 februari 2011

NORDIC POLE WALKING
Så fint heter stavgång utomlands. Det var så att jag ville ge ett antal visitkort åt Gilla för att vidarebefodras. Jag ville göra det på ett fiffgt sätt, så jag belsöt stavgå till Arabia och passa på att kolla outleten med Gilla. När man stavgår lönar det sig att följa en rak kurs med breda gator. Det skall ju vara fart på! Jag gick längs Forsbyvägen och Indiagatan, 0,5 h. 

Vi börja med att kolla butikerna: Iittala, Finlayson och Pentik. Vi lät våra "fynd" mogna, medan vi satt på café.
Och har man dille på grönt té och croissant så har man. Liksom vinterns hit! Det var ett vanligt grönt Lipton Gunpowder, men det var super gott. 
Så här skall talriken se ut när man har ätit croissant.

Gilla köpte sen en brödkorg och jag en svart Teema-kippa. Vi har 6 st, men en har fula skavanker. Dessutom blev jag förtjust i en gul duk som fortfarande spökar. Jag skall kolla på Stockmann imorgon.
Jag övervägde lite att ta bussen hem, men bara lite. Och det var riktigt skönt att gå. Nu gick jag Indiagatan, Limingovägen, Sofielundsgatan. Besvärligare än raka stora gator. Dessutom kom det emot en mamma med en liten pojke som sa: "Katso miten vanha mummo"! Mamman sa: "Älä nyt noin sano". Alltså hon sa inte: Toihan on ihan nuori.
Tässä vanha mummo saapuu kivasti kotiin  : )

ATT PENDLA 2006-2009
När jag studera till metallartesan i Ekenäs pendla jag dagligen. Tog tåget från Böle till Karis och därifrån med buss till Ekenäs. Det snöa ibland. Det var kallt ibland. Nångång fick vi vänta på tåg som kom på samma räls. Ett par gånger under dessa år missa vi bussen i Karis, men VR betala taxi. Allt gick bra, det var helt humor att pendla. Tänk, alltså jag säger TÄNK om jag hade studerat nu!!! Man var verkligen inte populär eftersom det ändå blev 10 - 15 min försening varje morgon. Lärarna tog definitivt ingen hänsyn till Helsingforsarna, i början Critian Gonzales och jag, senare var vi lite fler.
Den här vintern sku det nog ha varit jobbigt.

7 kommentarer:

  1. Och jo... Gilla avancera likaså med nordsika polare. Stilen var dock mycket hasig jämfört med Babbisk hurtspurt... men so what, även för slow movare är känslan rätt; Röda kinder (rote kinder ...höh... 60-talsvits..) och snorig näsa och rätt sportlovstuntuma.. Brödkorgen är hemskt bra.. fast jag inte ännu har någe bröd, avger den en tydlig nybakedoft... Å Babbeli! Håll mej a'jour beträffande miss- eller lyckat guleduksköp... jaeså nys-fiken...
    The Gill

    SvaraRadera
  2. men vilken söt "vanha mummo" :) och hurttig!

    SvaraRadera
  3. Gilla: Jag hoppas jag kan presentera duken på bloggen i kväll : )

    Caro: Jo, jag var hurttig, men det var roligt!

    SvaraRadera
  4. "lasten ja humalaisten suusta kuulee totuuden" säger ågeliborna eller en annan urgammal tant:)

    SvaraRadera
  5. Nåjo, nog skratta jag liksom glatt, men nog börjar man ju fundera...

    SvaraRadera
  6. :D haha! Jag är också "täti" varje dag! Det är riktigt trevligt.

    SvaraRadera
  7. Lite skillnad på mummo och täti :D

    SvaraRadera