torsdag 13 januari 2011

JAG LÄSER EXTREMT LÅNGSAMT
Jag sätter mig aldrig ner i en stol för att läsa en bok. Tyvärr. Det är alltså fråga om tre, fyra sidor  på kvällen i sängen. Då blir det ju ingalunda fyra böcker i veckan som jag har förstått att endel läser. Dessutom läser jag varje ord. Jag kan inte "titta på sidan" och hoppa över något ointressant. 
Jag har nu läst dom två första essäerna i Erica Jongs bok. Till saken hör att jag igentligen inte vet vad en essä är. Jag måste konkret kolla på Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Essä Och vad är sen skillnaden mellan uppsats och essä? Förr skrev man uppsatser i skolan, nu skriver dom visst essäer.

Hur som helst, den första essän heter 
SOVA MED DEMONER ELLER FÖRFÖRELSE
Essän handlar å ena sidan om hennes kärlek till poesin, till Sylvia Plath och Anne Sexton m.fl. "Poesin var så viktig att man kunde dö för den". Men sen då också om hennes "lustande efter" diverse författare och förläggare ( det hon gjorde åt en uråldrig förläggare kan inte ha sett så nätt ut).

ÄNNU YOGA
Jag har berättat att jag bytte yoga-timme från en ledd timme till en självständig. Nu efter ett antal veckors jullov passa jag på att först kolla alla asanor i Petri Räisänens bok http://www.ashtangabook.com/ och i vilken ordning dom kommer. 
Och timmen var helt huippu! När man kan göra allt långsamt för sig själv och prova sig fram. Och lärarn hjälper just dig. Idag lärde jag mig två nya saker, den ena att hoppa bakåt i vinyasa.

5 kommentarer:

  1. Essä kontra uppsats. Du har säkert då läst vad Wikipedia säger. Dvs. Så där seriöst språkligt är väl fråga om samma sak. Men - jag tycker nog att skoluppsatser kan vara något annat. (Må så kallas essä eller inte). Åtminstone då när det begav sig (för väldigt länge sedan), kunde en skrift a la kåseri, mycket väl gå som skoluppsats. I tiderna skrev jag min studentuppsats under rubriken "En moderedaktör kåserar". Nytt MEN; Jag misstänker, att numera tillåter studentexamensnämnden inte så lekfull "approach"... Dvs. jag har nog inte på länge sett något så lättsamt bland de rubriker som ges som alternativ för "studentuppsatsen". Så jo, kanske skoluppsatsen också gått mott mera allvarligt essä-tänkande... (Min studentuppsats, som var rolig, humoristisk, lätt elak, blev bedömd "laudatur". Tror knappast detta skulle kunna hända "idag"). Gillie

    SvaraRadera
  2. Nej nej nej,,, inte mott, utan MOT!!!
    G

    SvaraRadera
  3. Jo, jag skall ännu återkomma till EJ:s tre sista essäer.

    SvaraRadera
  4. Om att läsa snabbt el långsamt. Själv anser jag mej vara en snabb läsare. (Det är sen en annan sak att jag, på kvällen i sängen, somnar efter ett par sidor (ibland rader...)). Mej händer det, att vissa passusar totalt skippas. Men - det har inget att göra med, att det skulle vara något ointressant. Det bara händer, helt automatiskt. Jag har så småningom, kommit fram till, att "boven i dramat" är den snabbläsningskurs jag deltog i - i början av min bank-karriär. Den ingick som förberedelse för sk. bankexamen (en av de flere jag avlade under årens lopp). Den enda fördelen med detta är, att man mer än väl, kan läsa en bra bok pånytt och då hitta nån ny fin aldrig upplevd passus.
    :)) Gillie

    SvaraRadera
  5. Jag bara väntar på det där att läsa böcker på nytt, som Durrels Alexandria-kvatetten. Det vill int riktigt bli, när det hela tiden kommer nya intressant saker. Jag har också ett antal olästa böcker i bokyllan.

    SvaraRadera