tisdag 11 januari 2011

DOM TVÅ UPPGIFTERNA

1. Jag trädde pärlhalsbandet färdigt och förkorta det samtidigt. Då var önskemålet att ta bort dom största pärlorna framtill.
Så här då ett tips igen. Om nån har ett äkta pärlhalsband som gått av, kanske på grund av rutten tråd, reparerar jag det gärna. Det här halsbandet är 46 cm långt och arbetet kostar 30€  Här till höger finns min e-postadress.

2. Jag gjorde skisser till ett châtelaine. Ett beställningsarbete. Det skall bli en 70-års gåva. Stommen skall, av förekommen anledning, bestå av en karamellsked och en serviettring. 
Dessutom skall där vara en amulett med diverse namn och ett smycke med infattad sten. Det blir fint.

VAD ÄR ETT CHÂTELAINE?
Slottsfruarna i medeltida borgar bar en stor nyckelknippa vid midjan. Småningom började dom ha andra nödvändiga föremål där som kam, sax en snörstump eller något kärt föremål. Som slutarbete i Ekenäs gjorde jag ett châtelaine till Stefan Lindfors.
Ormhuvudet som är gjort av en försilvrad matsked har baktill en svans så den går att hänga vid bältet. Stefan Lindfors har använt anakondamönster i olika designsammanhang. Föremålen från vänster till höger: Lindfors använder örhänge - det här i silver och klätt med fiskskinn. Han har gjort musikvideor åt HIM och är god vän med Ville Valo. Logon av guld och oxiderat silver. I mitten en kapsylöppnare för favoritdrycken öl, mässing och nysilver. Sedan då Serpent, dildon som rönte viss framgång. Här som hänge i gediget silver och tunga av guld. Slutligen Plup, vattenflaskan som floppade, gjord som en ring av plaströr, silver och blå halvädelsten. Med andra ord är alla föremål på châtelainet jag gjorde åt Stefan Lindfors helt möjliga att använda.

4 kommentarer:

  1. Oooo vad pärlorna blev fina!

    Gullan

    SvaraRadera
  2. Nu är pärleriet även konkret provat. Helt perfekt! Perfekt längd, inte för många stora pärlor, lyster som aldrig förr..jee. Tack
    Nillus

    SvaraRadera