onsdag 26 januari 2011

IDAG I VERKSTADEN
gjorde jag hänget med Pink opal som kommer till châtelainet. Dom här bilderna kommer jag att sätta på kategorin Arbetsbeskrivningar bara jag hinner.

Man utgår från en bit 1mm silverplåt som är lite större än stenen och sen en remsa 0,4 mm plåt.

Remsan mäter man runt stenen och löder ihop sömmen.

Nu heter remsan sarg och är liksom kanten runt stenen. Den löder man fast på silverplåtbiten.

Sen sågar man bort överlopps silver runt sargen och borrar ett hål i bottnet. "Aj för att det ska komma ljus genom stenen", får man alltid höra. Nej för att man skall kunna picka ut stenen när man provar den och den fastnat snett. Annars får man börja från början.


Nu är det lämpligt att fila runt omkring på yttre sidan och fila sargen i rätt höjd. Skall man ha en länk skall den lödas nu.


Sen är det bara att filsa och maskinpolera. Här är stenen ännu inte infattad. Infattning betyder att hamra försiktigt, trycka och gnida. Och så då en polering till.

Nu tänker jag gå hem. Själva infattningen gör jag en annan dag. I morgon kommer Caro och Aron på frukost och efter det skall jag städa för Aron är hos oss fredag-lördag.

2 kommentarer: