onsdag 27 maj 2015

BERLIN

är en så fin stad! Vi skall vara där en vecka. Vi var så glada. Taxidrivern visste inte riktigt var vårt hotell skulle vara, men hitta det sen på Köpenicker Strasse. Hotellet heter Catalonia Berlin Mitte.

Rummet var så sjukt fint.
 Här poserar Monsieur. Åhå! En massa karttor på sängen.

Sen gick vi ut för att kolla ett Currywurst ställe som fanns 20 meter liksom uppåt. God currywurst  och franskisar och en öl. Sen gick vi till hotellet och la oss.

 Följande morgon nere i den fina restaurangen.

 Och så här fint var det målat utanför vår dörr    : )

Kvarteret bestod av ett hus, Hotel Catalonia och ett hus. Dom här händerna, liksom svart och vit, är målade på husets vägg.

 Vi promenera sen till Alexanderplatz och fick där ett femdagars kort.

Vi tog röda linjen till Wittenberg platz och promenera sen ner förbi judarnas minnesmärke. Här ser ni Monsieurs huvud.

"Ich bin ein Berliner"

En stor sak i ändan av en gata.

 En grabb spelar trummor. Jag gav åt honom en peng.

Jag utanför Dali-museet som vi var och se på. Där köpte jag en rolig flaska med Kreutzbär. Fassbrause mit Koffein. Och på den samma roliga björn som på min reseguide. Heh! Snart såg man samma björnar runt om i Berlin   : )

 Här Monsieur på kanten till nån sorts springbrunn.

Och här äter vi god mat i hörnet av en gata som var mot stranden och sen en annan.

Vi gick hem och sa godnatt och följande morgon god frukost i den fina restaurangen.

Vi promenerade ner längs med Köpenicker Strasse och såg plötsligt på en gård dom här fina målningarna.

 Kolla dödsskallen och lammet.

 Det här var nog sen nånting förfärligt. Ett motorcykelgäng.

Och här den turkiska mannen Osman Kalin som ville bygga ett hus på muren. Det fick han göra. Den heter Baumhaus an der Mauer. Nu har hans son Mehmet tagit över bygget.

Vi tog sen U bahn till KaDeWe, men såg i ena ändan den här sönderbombade kyrkan.

 Monsieur undersöker fotografier.

 Taket!

 Och sönderbombad kyrka.

Sen gick vi till KaDeWe.

 Monsieur äter semla med sill och öl.

 Jag vittvin och en god sak med lax!

Här får man säkert köpa korvar...

Dessutom köpte jag en svart tuschpenna åt mig och leksaker som tuliaisir åt barnen.


 En helt hurja gammal ubahn station.

 Inne i den.

 Sen for vi till Sony Center. Är det Monsieur som sitter där på en bänk?

 Och här en sjukt gammal restaurang. Den heter Kaiser Saal. 


Vi tog väl sen en lur och gick till "pojkarna".

Här är då restaurangen som heter Chez Gustave.

Och här den intressanta maten som dom aldrig hade lagat tidigare: brie ost, fransk ost med torkad frukt, varm grönsakssoppa, kerrosleipä med lax, fyra vegepizzaslaisir och lufttorka parmaskinka och oliv och tomat och brödfat och två glas vin på man. Jösses att det var gott!!!

Jag återkommer i morgon   : )


4 kommentarer:


  1. "Dessutom köpte jag en svart tuschpenna åt mig och leksaker som tuliaisir åt barnen"
    Jee får jag och kalle leksaker????!!!! :)
    Ni har haft det roligt :)

    SvaraRadera
  2. Jag övervägde att sku jag skriva barnbarnen
    eller barnen, men det blev barnen : )

    SvaraRadera
  3. great pictures
    seems that you really enjoyed berlin
    thanks for sharing :)

    SvaraRadera
  4. Yes!
    We really enjoyd our stay there!
    : )

    SvaraRadera