torsdag 28 maj 2015

BERLIN typ 2

På morgonen en promenad till "pojkarnas" restaurang. Där får man alltid frukost. Nu med sallad och enorm batong med massor skinka och kaffe och före det honung.

I dag skulle vi göra en båtfärd längs Spree. Blå linje upp och orange linje ner och där var våra båtar.

Från det här stället startade vi.

Fina byggnader.

Riksdagshuset med enorm kupol.

Vad är månne det här? Byggnaden kom ända ner i vattnet.

Och slutligen en bro där vi vände.

Vi kom tillbaka till vår strand och där steg vi av. Ingen vits att fara tillbaka. Nu hitta vi ett fint museeum som hette Märkisches Museum. Otäcka saker i nedre våningen.

Ett säkert tusen år gammalt skelett.

Monsieur kollar knivar.

Den enormt fina stora hallen.

Det här rummet heter Guildhall.

Dessutom fördes vi omkring av en jätte trevlig man. Han visa alla tavlor för oss och berätta om muren och det ena och det andra.

Sen visa jag den här bilden åt honom och han sa att oh how beautiful! Han var verkligt trevlig.

Sen i en massa rum fanns det bilder som en fotograf Harry Croner hade tagit. Fina svartvita bilder som var tagna under 40, 50 och 60 talet.

Här museet.

Nu gick vi sen till hörnet av restaurangen där vi varit tidigare. Fin sol! Vi satt bredvid varandra. Vi fick öl och rostat bröd och nån konstig varm sås eller ost med skinka eller vad det nu var.

Efter en lur gick vi sen till den asiatiska restaurangen här runt hörnet. Monsieur tog Nasi Goreng och jag Shanghai-Huhn och två halvliters öl. Det blev sammanlagt 13,40€

Idag fredag, hade vi tänkt gå till en italiensk krog där uppe liksom, men den var stängd. Nå, där fanns en granne som också hade god frukost.

På Alexanderplats finns det här fulkomligt tomma huset som antagligen snart skall rivas.

Nu tog vi då blåa linjen upp till Kalles kvarter.

Monsieur kollar farkkur.

En fin bild på en husgavel.

Jag utanför Lichtblick Kino.

Och det underbaraste kaffe som Kalle tipsa oss om. Cafe´t heter Bonanza Coffee Roasters.

Först gick vi med Torstasse, sen med Weinbergsweg, sen med Kastanien alle´n och sen svängde vi till Oderberger Strasse till Bonanza.

Härifrån tog vi sen röda linjen till Alexandersplatz och for upp i ett semi högt hotel som hette Park Inn.

Grabbar hoppa ner från det, men så att dom liksom gled längs med väggen.

Här vårt fina hotell.

Nu tog vi då blåa linjen upp till Kalles kvarter. Vi sökte lite restauranger och cafe´r, men hitta plötsligt den här som heter Mexican Street Food NETA.

Helt otroligt sjukt god mat!!!!!!

Här restaurangen utifrån.

Vi gick lite framåt och satt där säkert ännu typ någå tjugu minuter.