torsdag 28 maj 2015

BERLIN 3

Tre dagar kvar. Frukost på hotellet och sedan röd linje till Postdamer Platz. Ett stycke promenera vi och kom till ett vitt hus som hette Otto Bok.

Monsieur framför huset som hade intressanta grejer om människokroppen och interaktiva saker.

Kolla mina ringar    : )


Jag i det eleganta huset.


Sen sku vi gå och söka en kirppis som vi inte hitta och sen tog vi buss 100 som vi måste stiga av vid kyrkan och gå upp till metrostationen. Nu var jag duktig och förklara hur vi sku göra för att komma till Checkpoint Charlie.
 Men här först ett cafe´ där vi stigit av u bahn. Det var en lila linje.

 Monsieur fick gott kaffe med kex och jag en öl och olivsemla. Gatan hette Kochstrasse.


Sen glömde jag att fota Checkpoint Charlie.
 Men här då Berlin mitt i tyskland.

 Man kunde packa vänner i kappsäckar och få ut dem.

Här en flicka i en kappsäck.

Sen for vi hem och sen till samma Asiatiska där Monsieur nu ville att jag också sku ta Nasi Goreng.
Lika billigt igen   : )


På söndagen är det alltid kirppis i Mauerpark.
 Den här roliga saken härja hit och dit och spruta vatten på mej. Mannen fick en peng.

Här har Monsieur köpt en fin 9€ arme´rock från Sverige. Mannen hade många likadana. 30 år gamla. Dessutom köpte han farkkur.

Massor människor.

Här äter jag korv, men ni ser min fina jacka där på bordet. Den skall jag fota i morgon.

Vi tog säkert en lur på hotellet och sen skulle vi kolla Clärchens Ballhaus. 

 
 I princip ok!

 Här skulle vara nånsorts konsert.

 Fotat uppifrån. Men vi beslöt att inte bli där.

 Vi gick ett kvarter längre fram.
Där fanns en jättefin restaurang. Monsieur tog visst räkor och franskisar. Jag tog Cole Slaw och tonfisk.

 Titta vilka enorma mängder hipsters.


Måndag morgon!
 Här den fina lobbyn.

Och respan.

Vi tog sen röda linjen till Alexanderplatz för vi ville upp i det enorma tornet. Först fick vi köa länge för våra biljetter och sen sku man vänta en och en halv timme att slippa upp. Här sitter vi på Starbucks och mannen fråga vad jag heter för han sku skriva namnet på muggen. Jag sa Babben - han skrev Babett.

Sen äntligen kom vi då upp i tornet.

 Här har jag zomat in hörnat där vi suttit första kvällen oc sen efter muse´besöket.

 Här Mauerpark till vänster och Kastanjenalle´n till höger.

 Här Brandenburger Tor med Tiergarten vart vi aldrig gick.

 Sen kom vi ner och här är då vatten som spruta hit och dit och ibland int alls och sen igen.

Monsieur framför Berliner Rathaus.

 Och inne i Berliner Rathaus.

Sen beslöt vi igen en gång fara upp till Rosenthalerplatz. Vi gick till hörnet av Kastanjen alle´n och Weinbergsweg.

Där fanns den här fina resturangen. Hette den månne Yumcha. Men tyvärr glömde jag fota maten.

Blåa linjen tillbaka och tanten rigde en taxi till oss och vi berömde hotellet och sa adjö och taxin förde oss till Tegel.

Och sen då flyget hem.
Det var en jätte rolig resa!
: D     : D     : D

2 kommentarer:

  1. nemen tänk om du sku byta namn till Babett, jätt fint, lite parisiskt liksom :)

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha! Jo. Jag tänkte lite samma. En utländsk kund i Syrjänens butik tyckte också att jag hette Babett : D

    SvaraRadera