söndag 23 september 2012

TUR ATT VI INTE FOR TILL LANDE
så som det öste ner i går. Nå nä, skämt åsido, men i dag är det ju lite paha.

Jag hade träff med C 15.30 utanför Designmuséet. Utställningen vi skulle se är sista dagen öppen i dag.


BUILDERS OF THE FUTURE


 Mitt glada barn bor i närheten så ganska snart dök han upp.

För att vara ärlig börja jag ha all finsk retrodesign upp i halsen. Och det intressanta är ju att alla dom föremål som var utställda finns i butikerna nu på nytt. 

Men det här var roligt. 

Jag tror det var dom första draperiena på Bredvarpet som var sydda av exakt det här tyget. Det innovativa är hur samma tyg är enfärgat och sedan övergår i randigt. Draperierna var just av det här blekgröna/vitrandiga. Senare kom dit andra draperier och min mamma sydde påslakan av dom här. Enfärgat på ena sidan och randigt på andra - utan söm. Men den där klänningen sku ju också ha varit himla fin.

Det här är en enorm lampa. Paavo Tynell. En lampa som har varit i en biograf i Lahtis.


En Occo var C:s kaveri ända från dagis till gymnasiet. Hans pappa var Richard Lindh. En designer från Arabia - numera avliden - som dessutom har designat den här fina Solifer-mopeden. Den hör till Designmuséets permanenta avdelning. 


FINSK SMYCKEDESIGN
var en stor utställning 2009. I samband med den skulle det göras en bok. Det drog ut på tiden. Bl. a för att museéts dåvarande chef Marianne Aav dog. Alltid när jag besökte muséet fråga jag att är boken färdig. Men på vecksolutet såg jag den på Habitare! Så nu passa jag på att köpa den. Eftersom jag hör till "Designmuséets vänner" fick jag den lite billigare.

Stor och tung.


HEMMA I KOTTBY
blev det trad lax med kantarellsås och sönderkokad rosamunda. Sedan John Irving dokument och filmen om Garp. Det var då den plötsliga hagelskuren kom med en enorm blixt och i samma ögonblick en grym smäll - lite som på höst marknaden. Men här gick det över med detsamma. 
Ändå böjade regnet på natten och har nu fortsatt.

Här är lugnt och fridfullt   : )

3 kommentarer:

  1. Jo boken är kiva och bilderna bra. Ändå kommer jag ihåg massor av smyckena som fanns där. Men här berättas också om guldsmederna.

    SvaraRadera