måndag 17 september 2012

MARIE ANTOINETTE
såg jag just. En film regisserad av Sofia Coppola med Kirsten Dunst i huvudrollen. Den var bra! Borde man läsa nånting om Marie Antoinette. Att hur det gick med barnen. Jag ha en gång tidigare sett en film med Kirsten Dunst. Hon är söt.


HABITARE
i dag. Vi var där kl 14 och gick när dom stängde kl 18. Vi börja med att gå upp till övre våningen där konst, antik och retro fanns i år. Fina tavlor, men helst av allt sku jag ha villa ha den här tavlan av Miina Äkkijyrkkä.

Nånsorts italiensk mecenat sa att den kostar 15.000 €. Jag har knappast råd, men han fick min e-postadress för vidare information.


ANTIK WEST
fanns också där med "min" ring fortfarade osåld. Jag stod och talade med Tuva Helling (ägaren) hur länge som helst. När det kom fram att S. Salminen är min svärson sa hon att min dotter måst vara verkligt lycklig med en man som är så positiv.  Alltid glad och gör allt med detsamma som kunden ber om. Hon sa att nuförtiden kontaktar hon inga höga eller låga - hon kontaktar bara Santeri   : )

 Här då antik och retro. Mannen som äger/representerar Aero och Artek  smyger i bakgrunden.

Trä var det aktuella materialet i år. Här och där en klunga med furor.


Det var inte länge man hade sina små fyrkantiga saker mot örat. Luren är tillbaka. Man sticker ledningen behändigt in i sin kännykkä och talar i telefon så där som förr i världen   : )


TURUN AMMATTIKORKEAKOULU 
 (men också andra högskolor)

hade en fin avdelning med fint budskap: "Responsibility is not yours to give. Responsibility is ours to take". Duktiga designers. Men fortfarande är allt ännu prototyper. Tack vare mässan har dom möjlighet att få kontakter.

Här en lampa som kanske inte gör sig så bra på bild. Det som här ser vitt ut är hål. Det oranga och gråa är tunnt trä.


GLASS
ville jag sen ha. Vi hade ren gått omkring ganska mycket.

 Men varför tog jag vit i stället för ljusröd?  Dumma jag.

Fiffiga saker för att ha ordning på veden. En ställning skruvas fast i väggen och metalltötsän fäster man på den. Skulle vara utmärkt hos oss. Visserligen har vi sten (murbruks) vägg, men kanske det ändå skulle lyckas.

En hurja fin soffa. Visserligen inte med representation ännu i Finland, men kanske snart. Fransk. Heter "Fifties". Kan beställas per post.


ISA KUKKAPURO
hade i fjol ett projekt där designers hade gjort nånting nytt av gammalt. I år gällde det hotellrum. Många var helt roliga. Men det här var kanske ändå roligast.

En Holländare hade gjort ett rum som han kallade "Your Home is where your door is".  Vitsen var att sängen var gjord av två dörrar och dessutom hade han en liten perfomance just när vi var där.


AIKAMATKA 
från femtitalet till tvåtusentalet var helt humoor. Ändå blev man trött på att höra hur alla sa att "just sån därn hade vi också".

Det här är faktiskt 50-tal. Vem skulle nu inte ha villa ha det så här hos sig på den tiden.

Och det här är vår radio. På riktigt.  En ASA. Tättä ville ha en "ny" och bytte den plus en peng mot en Bang & Olufsen här i Vanha Käpy.

Det här anses då vara 2000-tal. Nå kanske. Likadana paffhyllor som det här finns i bakgrunden  fanns  det ren på sjuttitalet. I allafall ganska likadana.

PÅ ANDRA SIDAN
huvudkorridoren fanns badrum, kök och golv. Vi hann nippanappa kolla lite golv till köket på lande. Plötsligt sa dom att nu stängs mässan. 
Klockan var 18 så vi sa adjö!

2 kommentarer: