tisdag 18 september 2012

IDAG I VERKSTADEN
Kaffe i termos. Liksom i går lyssnade jag på Amy Winehouse. Det är en himla bra skiva. Det första stycket är lite dumt, men alla andra helt huippu. Jag skall överraska T i morgon. Han känner till henne lika lite som jag gjorde.

Fortsatte med chrysopras-hänget.

Här har jag lött fast kistinfattningen medan silverbågen får stöd av en bit lödkeramik.

 Här är hänget polerat och silverbågen försedd med länkar för keden.

 Och det färdiga smycket!


FINSILVRET
hade jag massor besvär med. Jag tyckte först att där inte fanns alls, men såg sen hur det börja komma fram klart silver i kanterna. Båda sidorna av hänget var helt täckta med finsilver. Såååå jobbigt att polera bort. Man får filsa och fräsa och polera och filsa och fräsa och polera. Det dumma är att texten blir sen småningom helt tunn. Eftersom jag fick jobba massor med finsilvret, tänkte jag att jag gör smycket färdigt i morgon för jag skulle hälsa på min gudmor. Men hon hade annat för sig så jag blev kvar och gjorde hänget färdigt.


ÄNNU TVÅ SÖNDAGSJUTTUR.
Den första: 
Det såg så roligt ut när jag öppna Husis och där fanns exakt dom skorna jag använde på 90-talet. Exakt samma färger. Dom svarta köpte jag -91 i Los Angeles. Alla hade Dr. Martens. Vi for sen med rekvisitaflickan (alltså det var frågan om en Jenkki-fim) och köpte såna åt mig också.

Dom oxblodfärgade tror jag jag köpte i Helsingfors.

När jag studera i Ekenäs tyckte jag att Dr. Martens sku vara på sin plats igen, men glömde sen bort det. Men kanske nu. Bara att då skall jag också ha 100€  inlägg. Ja ja.

Den andra: 
Har ni sett Sofia Coppolas Marie Antoinette? Tyckte ni om den?


ÄNNU VERKSTAD I MORGON. 
Skall fortsätta med Malin Fagerströms ring.

7 kommentarer:

  1. Jag ara sett filmen. Int helt storm förtjust faktiskt. Tyckte det var för lite substans och för mycket... krims krams:) Men som ett konst verk var den ju nog fin! En annan juttu, jag såg tröjan från cos som du inte hittat i Antwerp:( Men antar att du kanske inte har vägarna förbi Antwerp på ett tag. Synd. Där sku den nu finnas i vilket fall som helst.

    SvaraRadera
  2. Just den här typens kommentarer ville jag ha. Det var för lite substans och dessutom gick det för snabbt.
    Jag kommer knappast att ha vägarna frbi Antwerp på ett tag, men om du är där ofta kan du ju köpa stolek M el L och skicka till mig. Jag betalar tröjan, postkostnader m.m.
    Men Obs! Du måst inte : )

    SvaraRadera
  3. Hej ännu Karin! Jag börja fundera varför Antwerpen lät så bekant. Och nu minns jag. Där finns ett otroligt fint konstmuséum som jag sku villa se. I hamnen. I ett inlägg här på bloggen lör 21. jan 2012 finns två blder : )

    SvaraRadera
  4. Har du int mukamas kvar dina gamla Martens?
    Om du köper nya, ta röda!! :)

    SvaraRadera
  5. Nä, int vet jag vad jag har gjort med dem. Jo röda tycker jag också. Oxblod : )

    SvaraRadera
  6. sorry, såg din kommentar först nu! Jag åker imorgon till stockholm men på tisdagen när jag är tillbaka ska jag gå till cos här i Bryssel o kolla om den finns i M eller L! Absolut inga probelm för mig att skicka ifall den finns:)

    SvaraRadera
  7. På riktigt! Det sku vara helt huippu :) Jag sku bli jätteglad. Och du kommer att få det fint i Stockholm. Jag har förstått att det är premiär för Hypnotisören. Säkert med gala efteråt ; )

    SvaraRadera