söndag 26 augusti 2012

ETT SJUTTONS TREVLIGT VECKOSLUT
i Mäntyharju. Caro och Aron kom också med. Aron hade inte vattkoppor, det var enterovirus. Det var ju lite kyligt och jag for iväg utan scarf. Också i Mäntyharju var det kall dimma. Men när vi kom fram klarna det upp.
Först gick vi omkring och titta på alla roliga hus.

 "Vårt" hus med ett växthus i bakgrunden

 ...var det fanns en lustig gurka.

 Lekstuga.

 Här röker man fisk.

Och här en massa roliga blommor - perenner och buskar, med grillbyggnad i bakgrunden.


HELENA
bjöd på en fantastisk "brekkare" och sen for vi med två bilar in till Mäntyharju City. Vi börja med torget.

 Caro, Santeri och Tättä.

 Här bevis att jag varit i Mäntyharju. Kolla vapnet uppe vid taket.

Här är det nästan hett i solen. Ändå räkna jag med att det skulle vara kyligt på kvällen. Helena tipsa mig om en affär var jag kunde hitta en bra scarf.

Och titta! Det var Noa Noa.


Förutom en scarf



...hitta jag en himla kiva tunika  : )


SEDAN KULTUR
bl.a Salmela, Miekankoski m.m. men det blir ett eget inlägg i morgon.


KRÄFTSKIVA PÅ KVÄLLEN
uppe i grillstugan.

Duktiga jag rada upp kräftorna.

Se så gott.

Och vilken enorm klo!

Caro och Aron.

Helena och Risto.
Det blev en glad och rolig kväll.


SÖNDAGMORGON
igen god frukost.

I dag skulle vi ut i skogen så ägg, bröd och mycket kaffe var viktigt.

Aron var piggare i dag och hoppa i vattnet från bryggan.

 Lingon.

Inte herra majuuri utan en marjuri.


Det här är alltså huvudbyggnade. Sande sitter på terassen och jobbar. Vi kommer tillbaka från skogen med massor kantareller


...och lingon  : )

Här rensas det.


KANTARELLSÅS
med nypotis, sill, sallad m.m innan vi for. Vi starta samtidigt som Caro, Sande och Aron. Det gick ganska snabbt 1,5 h. Sjutiden var vi hemma. Natutvis med två stora plastaskar med kantareller och lingon.

Tack alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar