tisdag 21 augusti 2012

DET GICK INTE
att uppdatera bloggen med telefonen. När Elisa var min anslutning gick det bra, men inte nu med Sonera. Måst kolla vad det beror på.

VECKOSLUTET
hade varierande väder. En helt lugn kväll på fredagen. Vi åt sallad på terassen. Min bildredakör sa att jag måst fota.

 Inte salladen utan det nylackerade bordet.

LÖRDAG MORGON
var lika fin. Jag var uppe redan kl 08. Fin dagg.

 I spindelväv.

Här med spindel i mitten.

Dagg också i strandgräset.

Bildredaktören krävde denna bild.

TIOTIDEN
var familjen Salminen hos oss. Caro berätta att det äntligen har kommit maneter. Att utanför Norra Bodö hade funnits massor. Betyder det att vattnet är renare, månne. Det har ju varit många år utan maneter. I min barndom kom dom alltid till hösten.

  Snart dök dom upp också vid vår brygga. 

Men tyvärr i sällskap med alger.


HELA FÖRMIDDAGEN VAR FIN

 Familjen Salminen solade på stranden...

 och Aron hjälpte mofa att skura husväggen.

På eftermiddagen blåste det upp. En riktigt kall och hård sydväst. Inte min melodi men nog Santeris. Han hade ju kommit till Bodö för att surfa med Kai.

Under tiden elda Caro bastu. Kan tänka mig att Sande uppskatta det när han kom tillbaka.

BLÅBÄR
fotar jag inte mera. På en bild ser det ändå inte så hurja ut som i verkligheten. Jag har plockat ovanligt mycke. Hela 2 liter. Men man får se upp för bärfisar. Dom sitter lömska på ett blad och hoppar gärna in bland bären. Då kan alla bär bli förstörda av den helt hemska lukten. Jag gjorde så att jag bredde ut bären på ett smörpapper och kolla. I går plocka jag sen ännu frukostblåbär åt Tättä och mig. Ganska mitt på vår backe stod jag hukad. Min artiga man gick förbi och sa: "Aj sidu de va du. Jag trodde det var en bärfis".

SÖNDAGEN
var grå och regnig. Ingen vind för surfarna. Salminens beslöt ta femmans båt. 

 Ändå ville Sande kasta några svirvelkast innan dom for.

 Aron höll på med sin favoritsysselsättning medan vi vänta på båten - att kasta sten.

"Stooor sten".

Men det höll ju på att gå som på midsommaren. Heiki (det skrivs med ett k) sa att  6 personer ryms med. Macke stack ut huvu ur hytten och sa att barnfamiljerna får komma. Det var ju bra.

ÄNNU ETT TECKEN
på att naturen mår bättre.

Skäggmossa i en gran har jag inte sett på hundra år!
SER VÄDRET UT SÅHÄR

blir det natutvis söndagspasta på terassen. Det här fota jag när jag satt i min stol.

Vi blev alltså ända till i dag, tisdag. Måndagkvällen var iskall. 11°.   Jag satt på batterierna.
 
 
På morgonen fick T blåbär md en jugurtskvätt, jag fick blåbär med mjölk och socker.

I går på dagen plocka jag ännu mera  blåbär - T fiska abborre. Det skulle bli abborrsoppa på onsdagen, men antalet var för litet. I ställe fick han i dag en över 2 kg:s gädda. Så det blir stekt gädda på onsdagen. Halva gäddan och abborrarna i frysen liksom 1,5 l blåbär.


OCH SLUTLIGEN

Inkas örhängen.



I MORGON
skall jag trötta ut er med blombilder  : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar