fredag 12 juli 2013

Helt OK

att vara i stan. Vi kom med båten kl 14.10. Dagen var igen solig och varm och viken spegelblank. Vi har våra rutiner så det gick snabbt. 

 Den här enorma getingen fanns i Kalkstrand.

På väg hem förde jag blåbären till min gumor. Aron var på födiskalas hos Saga. Caro ringde att kommer jag med till Kimmis på skattjakt. Jo det ville jag och det var helt roligt. Jag fota, men bilderna blev inte så bra. Här hemma sen fick man jordgubbar, glass och skumppa. Och när Caro, Aron och Amanda gett sig av koka jag en underbar korvsoppa.

KVÄLLEN IGÅR
var sjukt ljuvlig. Jag hade varit till butiksbåten och vi drack kaffe med äppelpaj på terassen. Sen beslöt jag plocka blåbär - 1/2 l till min gumor och 1/2 l till oss. 
Fetasallad har vi inte ätit på hundra år så det blev kvällens måltid. 


 Varmt och spegellugnt.

Den tama måsen som besöker alla kom nu igen och tiggde mat.

Och på morgonen underbar luomujugurt med müsli, smultron, blåbär och honung.

TISDAGEN
var då den dagen jag skura/städa gästrummet och bada bastu.

Gott, kallt öl efteråt.

Nu har då potisen kommit opp. I bakgrunden basilika och persilja.

MÅNDAGEN
butiksbåtsdag. Jag föreslog för Sanne och Uwe att dom sku komma och titta på vårt kök. Sanne har bott väl typ någå 40 år i Hamburg, men kommer varje sommar  till Pörtö.  Och som jag berättade med orange text var allt ljuvligt och härligt, men jag glömde fota. Voj voj. 

Sedan koka jag fisksoppa som Monsieur och jag åt på terassen.


OCH HÄR DÅ KATTORNA
som skulle hålla gässen borta. 

 Till all lycka finns det massor mindre gäss i år.

Gässen är nämligen inte det minsta rädda för för mina kattor.


SÖNDAGEN
hade så fint väder så jag beslöt bära ut allt från min box. Den blev grundligt städad. 
Och sen då  söndagspasta. 
 
                                                        
Senare fick jag besök av vår granne Ansi som ville se vårt kök.  

 Hon hämta den här fina flaskan att smaksätta drinkar med.

Och ganska sent en whiskyskvätt på terassen.


LÖRDAGEN
var då Kulturdag. Jag gick dit tidigare för att sälja smycken. Här då bild på dom uppträdande.

 Sara Selenius sjöng skojiga visor.

 Kaj Korkea-Aho läste texter från sin barndom men berätta också om sina nya böcker.

Och när vi åt inlagd abborre med stekt potatis blev vi plötsligt överraskade av det här regnet.



FREDAGEN
inledde jag

 med en så här präktig smörgås.

 Och det var ju bra för det var den stora problemavfalls- och skrotinsamlingsdagen.


TORSDAG
när vi kom ut och först drack morgonkaffe hemma ropa Monsieur att kom och titta.

I Idviken fanns tre vitsvanshjortar - eller en var väl en bambi.


Det här var då bilderna.
I moron kanske jag städar.

Igen   : D


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar