tisdag 27 augusti 2013

Bildregn

från fem dagar på Bredvarpet. 


FREDAG

 Perfekt väder att sitta på bastutrappan och pedikyrera.

 Och att vädra sängkäder.

 På kvällen batat, forell, örtsås och sallad.

 Lite senare ville Monsieur att jag skulle fota röken som kom från skorsten.


LÖRDAG

 Jag ville bli fotad i mitt fina kök   : )

 Coleslaw.

 Monsieur, Anneka och Nista äter Balsamvinägergryta.

 Liksom Immu och min bror Curt.

Nattmössa.



SÖNDAG
All disk rymdes inte i Ikea-diskställena så jag var så fiffig att jag rada upp skumppa- och vinglas såhär liksom snett och kaffekopparna så att dom också torka inuti   : )

 Gammal fotar insekter. 

Roliga larver.

Är det här en geting eller blomfluga?
  
På kvällen söndagspasta på terassen.


MÅNDAG
Promenad till Pörtö Line för att leverera armbanden.

 Huppa på grund av älgflugor.

 Adjö Lisi! Hoppas flickorna tycker om armbanden.

 Vägen till Koprajaakko.

 Jag närma mig våra hus liksom bakifrån.



TISDAG
På tisdagen går båten senare så vi hann bra tömma och putsa brunnen. Först putsades den upptill och sen gick jag ner och putsa en ring lite lägre ner.

 Här sätts pumpen i gång för att tömma brunnen.

Jag står nere på bottnet och tar upp lite barr och annan moska. Sen satt jag den rengjorda sanden dit som vi fått av Ansi. Och sen tömde vi brunnen en gång till. Vi hade fyllt lite ämbar och fat inomhus så vi kunde låta vattnet klarna ordentligt. Med andra ord: vi for till stan.


CARO
meddela att vi kan igen få lingon och kantareller av dem för dom hade varit till Mäntyharju. Vi körde den vägen. Aron fick en påse Muminkarkkir av mig    : )


SLUTLIGEN

Det här är världens godaste bröd. Jag har inte sett det nån annastans än i Musta. Bageriet heter Coquus och finns  i gamla slakteriet i Sörnäs. Dom använder inte jäst utan istället en rot.  Ett bröd tillverkas på två till tre dagar. Det håller längre och möglar inte. Görs av vetemjöl, rågmjöl, vatten, valnöt, olivolja, havssalt och kornmalt. Det skall vi köpa igen   : )




2 kommentarer: