torsdag 5 juli 2012

TVÅ HURJA ROLIGA
dagar i Mikkeli. Det var Lisi, Baba, Stina, Gilla och jag. Vi hade träff på Borgå-torg kl 9.30. Gav oss i väg. Lisi körde. Hälften hade druckit kaffe. Inte jag. Ändå fanns det bara ABC-bensiksir längs vägen. Säkert tiotals. Vi fick vår frukost på en sån. Kaffe, semlor o.dyl.

13-TIDEN FRAMME
Vi beslöt promenera omkring och "göra" St. Michels torg, kolla en och annan pittoresk butik och handla all mat för kvällen.

 Här äts det glass.

Salakaris ställe finns ett stycke utanför Mikkeli. Vid en väg som heter Nenäsyvänniementie.

Den lilla viken heter Kurjenlahti och är en del av Rauhajärvi och i sin tur en del av Kyyvesi. Då talar man väl ren om ett av Finlands insjösystem.

 En lång spång med en fin brygga längst ute.

Glada flickor. Dom svarta sakerna är paraplyn vi fick som gåva av Stina

...som här äter gott skumppatilltugg.
 
Sen hoppa hon i plurret   : D 
Jag skratta.


VI PACKA UPP 
och bädda våra sängar. Jag sov i bodan till vänster på bild nr 2.

Mysigt!

 Intressant kandelaberupphängning.

MATLAGNINGEN
blev rolig. Alla hjälptes åt. Ändå glömde jag fota. Det var på muurikka stekta kycklingbröst, korvar av olika slag, halloumiost m.m. Dessutom nypotatis, sallad och laxröra. Vi var hungriga, men vi åt för snabbt. Plötsligt bara orkade vi inte mera. Vi tog en kvällspromenad.

Sjukt massor mygg. Vad det här är vet jag inte. Fornlämning eller krigstida nånting? Vi gick  tillbaks till stugan. Satt och prata till bortåt 24.00


BABAS FRUKOST
var underbar. 

Det här var inte allt. Det fanns också sallad, ost, jugurt m.m.

VI STÄDA,
packa, stängde.
Adjö jordkällaren!


 Vi skulle hem men före det på Sommarteater:  "Rikkaan rakkaus" med bl.a Kai Hyttinen.

Det var en riktigt rolig pjäs. Alla var glada. Fr. v: Gilla, Stina, Baba, Lisi.

Utkikstornet på andra sidan gatan på Naisvuori.


HEMFÄRD
småningom till Pörtö, Salpar, Helsingfors via Sibbo. Ändå var vi hungriga igen. Det blev middag på en restaurang i Heinola.

Sallad och gott bröd. Dom andra (utom Lisi) drack vin - jag fråga efter något lokalt öl och det här var riktigt gott.
Och sedan köttbullar och kyckling på lika sätt och vis.

Det kändes ju lite dumt att skiljas så plötsligt, men vi ses ännu femtielva gånger i sommar. 
Tack alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar