lördag 21 juli 2012

BILDREGN
från min vecka på Bodö.

På fredagen Sallad Nicois: Tonfisk, hårdkokta ägg, körsbärstomater, svarta oliver (inte Kalamata), kapris, olivolja, sardeller, rucola sallad...

PÅ LÖRDAGEN KULTUR.
Fest för JL Runeberg, 100 år,  på ångbåtsbryggan. Ändå var vi inte där, men jag sålde smycken på Kulturdagen på skolan. 

Program bl.a. en "trubadur" och några författare som presentera sina böcker. Efter det fest hos min bror. Det var hurja trevligt!
 
Jonas spela Stormskärs Maja på piano ...

och Karin hade gjort från början till slut en enormt god marängtårta som har ett namn jag inte minns. Ändå blev det så sent att jag glömde där både telefon och kamera. Men som jag skrev på lande gick jag efter dem till Pörtö-båten söndag morgon.

 Och ett så här lustigt träd såg jag då  : )

 Samma dag fick Monsieur pêcheur gäddan 1,2 kg.

...som blev vår middag på måndagen. Gädda med fransk löksås. Nam!

Jag skura golv på tisdagen och följde sen T till båten.

 Här far han iväg och mina ensamma fötter går hemåt.

Gäss på väg att plocka blåbär  : )

PÅ ONSDAG
fortsatte jag att tvätta golv.


Se så fint det blev!

Den kvällen skulle jag till Irina för att få ljusröda snäckor att göra armband av. Ändå var hon inte hemma.  Bara en sömnig hund. Men det blev en helt skön kvällspromenad. Det här är Svartviken.


PÅ FREDAGEN
äntligen



...kom mina kära barn. 

Det var Margaretas namnsdag. Caros och mitt andra namn  :) Vi brukar därför fira. Liksom hon och jag med nån lustig gåva. I år bjöd dessutom Inka på skumppa före maten. Kolla vår konstiga min  : )
Caro fick en Allers från butiksbåten  och hon överraska med en snabb efterrätt.

Den här saken har funnits oanvänd i mitt skåp säkert tre år. Jag köpte den på en höstmarknad nån gång. Anneka har en likadan som hon använde på festen hos dem. Nu bev min potis färdig långt före allt annat så den kom väl till pass.  Ingen bild på middagen för det var trad lax.

PÅ LÖRDAGEN
till stan med tvåans båt.

Och se vad jag hitta hemma hos oss i Kottby  : )


Nu skall det bli nånsorts kycklingdinner med ett rödvin som försäljaren hade sagt att skall serveras avkylt.



2 kommentarer:

  1. Pavlova-tårta. Men huuu.huuu.huuuj! Lustiga trädet hadde ju SVAMAPAR... uuuuj...

    Nalligu

    SvaraRadera
  2. Ja just så var det!
    Aj jo hih, jag har nog ännu en svampnärbild av trädet : )

    SvaraRadera