måndag 9 juli 2012

DET BLEV DAGSTUREN
på torsdagen. Jag satt ute på däck med Birgitta f. Johansson. Himla trevligt!
Sande var emot med skottkärra. Och en nakupelle Aron blev glad.

Pappa hade byggt en sandlåda. Den finns snett bakom vårt hus. Liksom vid rhoddorna.

 Jag satte Aron i sandlådan, men han steg upp och sprang bort. Kvar blev mamma.

VARM OCH SKÖN KVÄLL
Grillmat på terassen och så blev vi kvar en stund och kavera med Sande och mofa.


PROBLEMAVFALL
på fredagen. Kl 14 vid Bodö brygga. Franks pråm och duktiga Lina. Äntligen blev vi av med trålen som legat bakom en boda i 10 år.

Tack Santeri!  Det var stora starka f.d ishockeyspelarn som förde trålen. T förde diverse batterier och vad det nu var.

Med 16.10 båten for sen Caro, S och Aron. Dom sku till Ruisrock på lördagen. Aron till Mäntyharju.


FREDAGSLAX
med nypotis och kantareller.

Det här är det absolut bästa sättet att tvätta nypotis på. Jag ligger på mage på bryggan och skakar potisen av och an i vattnet i denna ståltrådsgrej.

  Årets första kantareller. Visserligen från butiksbåten   : )


SOTARE PÅ LÖRDAGEN


Han kom kl 12. Trevlig ung man som sotat hos oss också förr. Lång och mager och sotig. Duktig, men också social. Vart tredje år skall de sotas med tanke på försäkringen. Och han kom ihåg vår lilla gjutjärnsspis i köket. "Onko hella ollut käytössä"? ropa han åt mig.  "Ei,  se on koriste esine"  : )

SOMMARENS FÖRSTA SIMTUR
Jag brukar simma ut till ett sund för att se horisonten. Lämplig strecka. Typ 150 simtag.  I dag  + 17°

 Lite fånig simppare.  Borde jag köpa ny?


"GREKISKA DELIKATESSER"
på terassen i dag. Liksom feta, oliver, vinbladsrullor, luftskinka m.m. 

Och nu följer fråga nr 1
 Vad är gemensamt mellan den här bilden och filmen Wall Street: Money Never Sleeps?

 Fråga nr 2
Vad har jag gjort här? Om ingen orkar gissa, får ni båda svaren i morgon   : )


DOM HOTA MED ÅSKA
men den lär ska ha rullat uppåt lande nånstans. Vädret var ju fint ännu på söndagen. 

Herr Mosander putsar mossa från taken...

och jag vattna potislande. Grym stress.


SPEGELBLANK KVÄLL
igen. Grillad lax till pastan och laxen blev ovanligt god och saftig. Under natten blåste det ändå upp en iskall sydväst. Det gick inte att sitta på däck nu på hemvägen.

Jag har fem foton av blommor om nån vill se. 
Bara om ni vill.
Slut!



5 kommentarer:

  1. Nåmen höh... jag har ju redan sagt att jag vill ha blombilder. Isynnerhet som måsarna biter av alla mina pelargonissimor.
    Fråga 1. Svar; Ingen aning
    Fråga 2. Svar; Joooo... duha jooooga....

    Ö
    Nilly-Mary

    SvaraRadera
  2. Fin simdräkt - för oss fina "stadsfruar" - köp inte en ny ;) - sanoo rouva lahden toiselta puolelta!
    Första bilden vet man inte
    Andrea bilden - du har lägat i solen i smyg ;)

    SvaraRadera
  3. Nå okej då, Gilla. Publicerar blombilderna senare i kväll.

    Ja rouvalle kommentti att jag tycker inte om när behagstrecket syns. Jag sku villa ha en simppare som går upp til halsen : )

    SvaraRadera
  4. wau vilken donna i simpare!!! :)

    caro

    SvaraRadera