lördag 21 maj 2011

TILLBAKS IGEN!
Jag kommer först med ett sammandrag ev resan. Laddar sen ner mera bilder och återkommer med en liten dag-för-dag rapport.

LISSABON ÄR EN VÄLDIGT TREVLIG STAD
- så tycker jag att det är bra att börja. 

SPRÅKET
trodde jag skulle låta som spanska, men det lät mera som ryska.

PORTUGISERNA
själva är lite som finnar - väldigt vanliga med låg profil. Om bussar och metrosar var fullsatta (sällan) berodde det på att man kom hem från jobbet. Jag såg inte en enda ficktjuv!

FOTGÄNGARNA
har det lite jobbigt  i Lissabon. Är det grönt skall man förstås gå, men är det rött kan det hända att man skall gå...

TROTTOARERNA
i Portugal är gjorda av det här stenslaget. Ingen aning vad det är. Det såg snyggt ut, men kunde vara både knöligt och halt.





EL-LEDNINGARNA
var dragna helt sonika utanpå husen. Det såg lite farligt ut.
Å andra sidan har vi det lite på samma sätt på lande.

FÖRFALLNA HUS
fanns det gott om i Lissabon. Jag hoppas att EU-pengarna skall hjälpa.

Det såg ut som tomma väggar, men på kvällen kunde man se svagt ljus här och där i fönstren.


Det här var ett förtjusande litet hus i Bairro Alto, men helt förfallet. På översta balkongen torkar man byke.

KRANVATTNET
var fantastiskt. Både hår och händer blev extremt mjuka.

I METRON
lärde jag mig att VERDE betydde gröna linjen, AZUL betydde blåa lnjen och SAÍDA betydde utgång. Det kom man långt med - konkret.

TVÅ TURISTJUTTUR
skippa vi. Det ena var Fado - sångerskan på krogen som klagar - det andra var slotten i Sintra. Visserligen for vi till Sintra, men enbart för att fortsätta till Cabo da Roca.

VÅRT HOTELL
var ingen höjdare. Det sku var trestjärnigt, jag sa att det är tvåstjärnigt, Tättä sa marra int!
 Den vackra byggnaden.
Här ser ni lite av rummet.

Utsikten typisk Lissabon.

Frukostutrymmet var på nionde våningen och helt ok.
Här utsikten!

VI SOV MED FÖNSTRET ÖPPET.
En ständig ljudmatta av trafikbrus långt borta. Ibland konstigt kolisande. En morgon kl 05 vakna jag av att det var helt tyst - det enda som hördes var koltrasten  : )

Återkommer i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar