måndag 23 maj 2011

I GÅR
när jag gjorde sammandraget räknade jag att jag har 180 bilder. Jag skall inte trötta ut er med mera än kanske 4 per dag.

LÖRDAG
Vi var inte på hotellet förrän kl 21 ungefär. Vi var hungriga och portieren visade en restaurang 20 m ner längs gatan. I Lissabon är krogar och barer öppna sent, men restaurangerna stänger kring 23. Det var ett litet trevligt ställe och vi åt fisk. Tättäs var visst en "bass" - minns int vad min hette, men den 

hade konstiga tänder.
I Portugal finns en massa "vit" fisk av olika slag, t.ex. torsk är vanligt.


SÖNDAG
Vi beslöt promenera in till stan för att kolla var vi bor.  På vägen skaffa vi kombinerat metro-buss-spåra kort som visa sig vara jätte fiffigt (och billigt). Vi gick raka vägen ner till Praca do Comércio för att se floden Tejos strand.

Och för att placera stadsdelarna rätt tog vi en turistpårvagn.
Vid nån fin kyrka stannade den 10 min.
Det blev ännu två kyrkor senare i veckan...

I Baixa hitta vi ett museum för modern design - allt från Tapio Wirkkala till Tommy Hillfiger. I Baixa åt vi också sardiner. I våra guidböcker stod det att man överallt i Lissabon i dom smala gränderna och utanför restaurangerna känner doften av grillade sardiner. Just så var det, men till dom godaste sardinerna skall jag återkomma.


MÅNDAG 38° 46´ N - 9°30´ O
Europas västligaste udde. Vi tog tåget till Sintra och därfrån buss till Cabo da Roca.


Här tar allt land slut - bara havet ligger framför. Man trodde förr att det var världens ände.
Vi hade planerat att kolla slotten i Sintra efter det, men orkade inte.

När vi kom upp ur metron på kvällen, råkade vi på en krog jag läst om både här och där.
A Brasileira finns nedanför Bairro Alto. Tättä åt ett räkspätt jag en stor bit torsk (bacalhau). Utanför finns en bronsstaty av poeten Fernando pessoa.




Till honom skall man säga: "Sitter du nu ännu också här"?

TISDAG
Allra högst uppe på ett berg mitt i Lissabon finn Castelo. Med spåra kommer man till första avsatsen.
Härifrån får man ännu gå en bit.
Fin borggård. Fin utsikt.

  
Nedanför slottet, bakom en kyrka finns Lissabons loppis på ti och lö. Vi passa på. Dessutom fanns där i gatuplan en helt huippu smyckeverkstad med dörren öppen. Flickan drog ut en låda, visa vad hon hade gjort. Silverhängen med förhand inhamrad text, ringar och hängen som påminde om mina. Jag fråga bara dumt att får jag ta en bild av din verkstad. Hon sa jo. Tättä sa efteråt att varför tala du int mera med henne? Ja, säg de...
Våra loppisfynd blev en blus/jacka som passa mig precis, Mosca-knappar åt Caro, jungfru Maria-hängen för kommande châtelaine och korkskruv, glas och kniv som vi trodde vi sku behöva på hotellrummet. Allt varierande från 20 cent till 2 €
På kvällen tog vi metron till Baixa-Chiado och hitta en jättetrevlig restaurang ett stycke in i Bairro Alto. Risotto for T - kind of kycklingstrudel for me. Sen ännu portugisisk brandy på A Brasileira. Det var en trevlig kväll.

ONSDAG
I dag blev det tornet i Belém.
Före det faktiskt en konstutställning igen.

På kvällen igen Baixa- Chiado för att äta. Kvällen innan hade jag sett svärdfisk på en restaurangs menú och tyckte att nu sku det smaka bra. 
Så här stora blev mina öron
 
                                                                         ...när jag såg min portion  : (

TORSDAG
Tåget till Cascais. Här sku man kunna bo nån månad på vintern. 


 
Nånting så gudomligt gott som sardinerna i Cascais vet jag inte! Hemligheten är natutvis den att dom är nyfångade varje morgon. Cascais är egentligen en fiskeby  - på gammaldags sätt en aktiv sådan. Folk från restauranger och butiker söker sig ner till stranden varje morgon när fiskebåtarna kommer in.

På kvällen hiss-spårvagnen Gloria upp till Bairro och kvällspromenad via Santa Justa hissen i Baixa.
FREDAG
Vi ville över till Tejos andra strand - mest för att åka buss över bron, men också för att kolla utsikten från Cristo Rei. När vi steg av bussen var vi på slingriga vägar mellan små hus. Två portugisgubbar kom emot och jag fråga "Where is that Cristo-thing"?  Engelska kunde dom inte men visade helt glatt åt vilket håll och pötsligt stod statyn där.


Vi for sen in till stan för öl och "sandes".




På kvällen for vi ännu en gång med spårvagn till Alfama. T hade sett små prylaffärer där och ville fråga efter en batteridriven tandborste (här finns det bara laddningsbara). Nå, det är ju en stadsdel där dom absolut inte kan engelska. I några affärer skaka dom på huve och en tant hade glatt hämtat en vibrator åt honom. I den sista affären sku dom faktiskt ha haft en. Man kunde ändå inte byta borste på den så T sa att det borde vara en Braun. Det var två gubbar där och dom sökte och sökte men sa sen beklagande att det finns bara white, så nu tyckte vi att vi småningom sku börja far hem. Bilden tog jag så att jag stack kameran ut genom mitt fönster och in genom Tättäs. Vi satt bakom varandra.





OCH KAFFET DÅ?
Otroligt gott!!! Jag köpte den här påsan på ett café i centrum, var lite orolig att tänk om det int är gott. I dag på eftermiddagen koka jag varsin kopp och det var helt fantastiskt.  



2 kommentarer: