söndag 28 november 2010

-6° OCH SNÖÖÖÖÖ!
Sist och slutligen helt OK väder i Tallin.
 På båten köpte jag ny pipå. Det var den sista. Alla hade säkert prova den så jag tror att den är full med loppor. Väggen med blommor är av glas och bakom den finns hotellrummets badrum. Vi kolla sen kvarteret Rotermann, men jag blev inte imponerad. Däremot konstatera jag att det växer upp mer och mer glasbyggnader i Tallin precis som i Helsingfors. Men Hesas glasbyggnader är tråkiga, raka, platta medan dom i Tallin har konstig form på glasrutorna, olika färgat glas, metallbalkar kors och tvärs och blinkande ljus. Helt massor mera humor!
 På kvällen åt vi på Peppersack och såg det här när vi steg ut.

Vi vandra iväg för att få oss en nattmössa nånstans.

Av Calvados blir man glad!

I dag (i går) åkte vi spårvagn. Det var roligt att se annat än centrum av Tallin och Gamla stan.
                                     
Vi åkte ett varv runt med spårvagn nr 1.

I Gamla stan hade man invigt Jultorget och vi blev glöggsugna. Snart hitta vi en liten Italiensk krog med den här skylten.

Intressant varmt vin som inte var sött, men jätte kryddigt.


NYA VINTERSKOR
Torsdag morgon hade jag träff kl. 8 med en kund på ett café i Hagnäs hall - en smycke leverans. Jag hade konstaterat att jag ingenting vettigt har att sätta på fötterna till Tallin och passa då på att fara till Stockmann för både valuta och skor. Jag kom ihåg superklassiska Camel Boots jag hade för typ 30 år sen (numera heter dom Sioux - nån tobakslagsgrej). Hos Stockmann kamma jag noll, men Marskin Kenkä mitt emot Svenska Teatern har dem. Rågummisulan gör att man inte halkar och yllefodret är supervarmt.
De optimala vinterskorna!

2 kommentarer:

  1. bilden från spårvagns åket ser lite ut som helsingfors 1:ans päättäre i kottby.

    SvaraRadera
  2. Heh jo, men det var långt ute på en udde. Efter en stund såg man havet...

    SvaraRadera