onsdag 19 juni 2013


...saken var den att jag hade varit "ute". Men jag börjar från början.

NÄR JAG VAR PÅ VÄG
på Stand upen då en lördag ringde en gosse och fråga om jag ville ha två uppsättningar porslin. Ett stort fat, en assiett och ett djupt fat. Till slut övertala han mig och i går var jag efter dem till posten.

Dom är så här förtjusande. Jag trodde faten sku vara runda och den konstiga lilla skålen en riktig djup talrik. Först tänkte jag fråga Baba om hon vill sälja dem på Kafimysson, men att släpa dem till lande. Nå nej. Jag för dem till Emmaus som är här på Backasgatan.

KAFFE OCH BRÖD
med till verkstaden. Det jag skulle göra hann jag med. Och dessutom fick jag besök av Caro och Amanda. Sist Caro satt i samma stol hade hon stor mage.

 Nu hade hon stora fötter   : )

Och en sovande Amanda.


SMYCKENA
jag skulle göra var

ett nytt Vatuman-hänge

och silverörhängen åt en tant. 

Jag sa att jag gör knappar med mitt stuk, men konstatera att jag nog kan göra runda kulor av silver också om hon vill ha såna.


MOMI OCH MOFA
sku efter Aron till dagis. Pappa jobbar övertid och mamma var på en babyshower. Det var dit hon var på väg när hon kom via verkstaden. Ändå kom mamma ganska snart. 

Aron fick kakao och plocktallrik och titta på Pikku kakkonen. Men snart skulle jag iväg. Igen en oravannahkakauppa.

TRÄFF PÅ PIRITTA
med Hilkka. Jag hade gjort ett konfimationshänge till hennes systerdotter och fick i stället den här emaljtavlan hon hade gjort. 

Den är ganska liten. Utan ram 15 x15 cm. Den är här liksom på sidan av bilden för att emaljen inte skalle glänsa.

Hilkka på Piritta. Vi blev sura för Chardonnayn kosta 35€ och var bara 10%. Nå, det var Hilkkas firma som bjöd. Vi beslöt gå  till Paasi hotellets nya designhotell.

Jag bjöd på varsitt glas skumppa. Och titta så intressant glas. Månne bubblorna hålls där längre?

Hlkka hade nångång druckt Irish coffee i ett hotells bar med utsikt över långa bron. Men det såg tråkigt ut så vi gick till Talo istället. Unga människor från Berghäll. Jag hade blivit Irish coffee-snål, men den version man fick där var helt hemsk så jag drack bara halva och tog sen en grogg. Några meter framåt från Talo finns Sävel. Nu gick vi dit och dom föreslog nånting sjukt fiffigt: vittvin i grogg-glas med soda. Sen sa vi adjö till varandra och for hem. 

Det var en rolig kväll. Tack Hilkka!


TOMMEN
väckte oss kl 08 för dom var i vårt landekök med en elektriker. Sista grejen - lampa och stöpsel - så är allt färdigt   :D

I går kväll hade jag faktiskt valt ut bilder och gjort dem i rätt storlek.  Och nu på morgonen gjorde jag frukosten färdig och har nu suttit här med en kopp kaffe.

Hoppelunda nånting nytt att berätta i kväll    : )


2 kommentarer:

  1. Nemen den där porslin settin skulle ju ha varit en perfekt gåva att skyffla åt någon som bröllops present! Bara lite sellofan runt och nån skulle ha blivit himla glad (elller sen tänkt att ja så det där hemska porslinet som tant babben gav oss..)Alltså betalde du något för det eller var det en typ valitut pala gåva??

    SvaraRadera
  2. Ha ha ha!
    Jag betala porto 7,90€ Ändå ville dom inte ha det i posten, utan det fanns en räkning i paketet.
    I går ringde jag till Apilakukka eller vad det heter och sa att jag inte vill ha mera och för en stund sen ringde en rikssvendk tant från Klöverblomman och jag sa samma sak åt henne. Det blir nog Emmaus : )

    SvaraRadera