fredag 8 juli 2011

EFTER EN MINIVECKA PÅ LANDE
kom vi i morse till stan med Pörtö Line. Caro, Aron och jag.

Båten for kl 07 så jag var i Kottby för nio. Vi satt ute hela vägen.

När Tättä kommer på efermiddagen skall vi fira city-liv över veckoslutet, men Calle sa att det är helt sjukt hett i deras Nylandsgata-hem så kanske vi bara far efter katten och blir i "tråkiga" Kottby.

T och jag for till lande på måndagen och Caro kom på tisdan. Måndag tisdag mulet, men varmt och lugnt så man kunde äta på terassen. 

Här transporteras en kotte i en tesil.

Nytt program för mofa och Aron: att gå runt Ansis udde med skottkärra.

Men sedan då sol fr.o.m onsdan.


 Caro med snygg tatuering.

Glad mamma-barn i kvällssolen.

Den kvällen hade vi trerätters grillmiddag.
 Knack-korv med potissallad (hemlagad).

 Nypotis, sill och rödbeta (primör) med pepparrot.

Slutligen majs och Halloumi-ost. 
Dom blev lite som finsk midsommargrillning: "Biffen brändes, korven brann upp och själv drunkna jag."

ÄNNU LITE BLOMMOR
t.ex kattens grav. Vår vita Mirri dog 19 år gammal för tre el fyra år sen.

Där skall alltid vara en ljusröd blomma. Mirris nos var ljusröd.

Det sägs att Basilikan trivs bäst i skuggan. Hit kommer bara kvällssol, så hoppleunda var det en bra plats att plantera den på.

Nuförtiden skrivs det överallt hur man skall ha massor perenner och vildvuxet och liljor och pioner. Men när det tar många år innan nyplanterade perenner blommar. En pion plantera jag för tre år sen - ingen blomma. Den här liljan plantera jag i fjol och ni ser hur den prunkar. Ja, ja...

PROBLEMAVFALLSINSAMLING

på Pörtö  i dag. Därför kommer T till stan först på eftermiddagen. Bl.a är det då adjö till min 60-tals Hoover.

Beroenede på var vi bor över veckoslutet bloggar jag kanske nästa gång måndag. Hej hej!

3 kommentarer:

  1. Jag tycker gamla söta Hoover också borde få en grav. Som sedan alltid pryds med ljusblå blommer! Joo-o! Annars börjar den gråta Hoover-tårar! Idag tolerabel söndagssvalka. Efter olidlig fre- och lördag. Nja - igår kväll blev det ju redan svalkande sydvästanvind. Kom ut fre mo. Satt på exakt sammaställe som CAron!
    Nillus

    SvaraRadera
  2. Nå heh! Så stor grav orkar väl ingen gräva.
    Känns konstigt att sitta på Nylandsgatan och kolla blogg med Calles MacBook Pro. Imo kväll skall jag blogga om vårt cityliv. Vi kommer till lande tisdag morgon. Och obs!!! Det är inte tattamos som kommenterar - det är BABBEN

    SvaraRadera
  3. Jag tror tattamos är bättre än äppelmos!
    AG Nillus

    SvaraRadera